In één klap gat van zes vierkante meter in de machinekamer

De kustvaarder Norrsken is vrijdagochtend 1 april om 10.15 uur op de Ems bij Papenburg in de zij van het binnenvaartschip Livarda gevaren. De Livarda (1448 ton, thuishaven Groningen) liep daarbij een gat in de machinekamer op van 4 bij 1,50 meter op en dreigde te zinken. Beide schepen varen onder Nederlandse vlag.

Hegemann 2

Door Marja de Vet
De Norrsken verliet de zeesluis van Papenburg en ramde daarbij het met kunstmest geladen binnenschip, dat richting Herbrum voer. Vader Piet en zoon Pieter (20) Tulp waren aan boord. ‘Dat zeeschip meldde zich niet’, zegt moeder Atie, die tijdens de aanvaring niet aan boord was, maar wel snel ter plekke. ‘Hij kwam volgens mijn man zo de sluis uitschuiven. Mijn man zag hem aankomen en heeft nog over de marifoon in het Duits geroepen dat het een kollision werd, maar er werd niet gereageerd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

In één klap gat van zes vierkante meter in de machinekamer | Schuttevaer.nl

In één klap gat van zes vierkante meter in de machinekamer

De kustvaarder Norrsken is vrijdagochtend 1 april om 10.15 uur op de Ems bij Papenburg in de zij van het binnenvaartschip Livarda gevaren. De Livarda (1448 ton, thuishaven Groningen) liep daarbij een gat in de machinekamer op van 4 bij 1,50 meter op en dreigde te zinken. Beide schepen varen onder Nederlandse vlag.

Hegemann 2

Door Marja de Vet
De Norrsken verliet de zeesluis van Papenburg en ramde daarbij het met kunstmest geladen binnenschip, dat richting Herbrum voer. Vader Piet en zoon Pieter (20) Tulp waren aan boord. ‘Dat zeeschip meldde zich niet’, zegt moeder Atie, die tijdens de aanvaring niet aan boord was, maar wel snel ter plekke. ‘Hij kwam volgens mijn man zo de sluis uitschuiven. Mijn man zag hem aankomen en heeft nog over de marifoon in het Duits geroepen dat het een kollision werd, maar er werd niet gereageerd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer