Historische schepen LVBHB verbeteren sleeprecord

De jaarlijkse reünie van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) bracht afgelopen weekeinde 197 schepen bijeen in Schiedam. Vier kilometer kade vol historische schepen, ruim de helft motorschepen: luxe motoren, Katwijkers en beurtscheepjes.

Historische schepen LVBHB verbeteren sleeprecord

In de Korte Haven lagen de zeilschepen en Westlanders, in de Lange Haven de wat grotere schepen, tien zalmschouwen en twee originele vissermansschouwen uit Urk. Daar werd het al snel gezellig druk, maar het leek wel of veel van de 40.000 bezoekers niet door hadden, dat langs de Buitenhavenweg nog 50 grotere schepen, stoom- en motorsleepboten, een zeillogger en kotter lagen en daar op de kade ook van alles gebeurde. Het programma begon vrijdag met een poging het sleeprecord in het Guinness Book of Records te verbeteren. De schepen verzamelden zich in de Schiehaven. Maar twee durfden het niet meer aan en één kon niet op tijd komen. Gelukkig werd het probleem opgelost door de begeleidende motorsleepboten achter in de sleep aan te laten haken. De forse sleepboot Interlude van Martin Speyer uit Vlaardingen startte zijn Industrie 4 VD 6 A van 200 pk bij 320 toeren en formeerde eerst een sleep van zeven schepen, vervolgens stuurde kapitein Kees Boekweit stoomsleepboot Hercules de haven binnen en trok de overige zeven de Waterweg op. De Interlude sloot daar achter aan en zo ontstond een sleep van 14 schepen, 668 meter lang, die in 35 minuten een traject van 4400 meter aflegde. Er werd een officieel proces-verbaal opgemaakt, kennelijk nodig, en notaris Kloosterman constateerde dat het goed was. Het was dood tij. Toch moest de tweecilinder compound stoommachine van de Hercules, 225 echte pk bij 240 toeren, volaan. Zware, zwarte roetwolken kwamen uit de pijp, als de stokers weer extra kolen op het vuur gooiden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Historische schepen LVBHB verbeteren sleeprecord | Schuttevaer.nl

Historische schepen LVBHB verbeteren sleeprecord

De jaarlijkse reünie van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) bracht afgelopen weekeinde 197 schepen bijeen in Schiedam. Vier kilometer kade vol historische schepen, ruim de helft motorschepen: luxe motoren, Katwijkers en beurtscheepjes.

Historische schepen LVBHB verbeteren sleeprecord

In de Korte Haven lagen de zeilschepen en Westlanders, in de Lange Haven de wat grotere schepen, tien zalmschouwen en twee originele vissermansschouwen uit Urk. Daar werd het al snel gezellig druk, maar het leek wel of veel van de 40.000 bezoekers niet door hadden, dat langs de Buitenhavenweg nog 50 grotere schepen, stoom- en motorsleepboten, een zeillogger en kotter lagen en daar op de kade ook van alles gebeurde. Het programma begon vrijdag met een poging het sleeprecord in het Guinness Book of Records te verbeteren. De schepen verzamelden zich in de Schiehaven. Maar twee durfden het niet meer aan en één kon niet op tijd komen. Gelukkig werd het probleem opgelost door de begeleidende motorsleepboten achter in de sleep aan te laten haken. De forse sleepboot Interlude van Martin Speyer uit Vlaardingen startte zijn Industrie 4 VD 6 A van 200 pk bij 320 toeren en formeerde eerst een sleep van zeven schepen, vervolgens stuurde kapitein Kees Boekweit stoomsleepboot Hercules de haven binnen en trok de overige zeven de Waterweg op. De Interlude sloot daar achter aan en zo ontstond een sleep van 14 schepen, 668 meter lang, die in 35 minuten een traject van 4400 meter aflegde. Er werd een officieel proces-verbaal opgemaakt, kennelijk nodig, en notaris Kloosterman constateerde dat het goed was. Het was dood tij. Toch moest de tweecilinder compound stoommachine van de Hercules, 225 echte pk bij 240 toeren, volaan. Zware, zwarte roetwolken kwamen uit de pijp, als de stokers weer extra kolen op het vuur gooiden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer