CCR stuurt aan op AIS-verplichting

De AIS-verplichting in de Rijnvaart wordt vanaf 1 januari 2013 een feit als het aan de Nederlandse en Duitse delegaties in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) ligt. Deze week donderdag wordt in de RIS-werkgroep van het CCR-Politiecomité een voorstel van die strekking besproken.

Door Dirk van der Meulen
Mogelijk wordt de AIS-verplichting ingevoerd in combinatie met verplicht gebruik van Inland ECDIS. Dat blijkt uit documenten waar de redactie van Schuttevaer de hand op wist te leggen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Als de CCR echt wat met de binnenvaart op zou hebben, zouden ze beter alle aan de rijn gelegen gemeenten verplichtten voldoende adequate ligplaatsen met dito afloopmogelijkheden en autoafzetplaatsen gerealiseerd te hebben per per 1 januari 2013.
    Dan doe je echt wat voor de veiligheid, en heeft veel meer prioriteit dan dan de ais verplichting. Stel je voor dat de overheid toch je vaartijden kan zien, waar wil je dan gaan liggen?
    Kom nou vooral niet met ankerplaatsen genoeg, een ankerplaats is vandaag de dag geen veilige ligplaats meer!

    Geplaatst door: Otto Klinkenberg op
  • Ook de recreatievaart boven de 20 meter kan in verband met de veiligheid gewoon meedoen aan de subsidieregeling voor AIS. Dan moeten we wel snel zijn, want als ook bij de beroepsvaart doordringt dat die pot maar een paar miljoen euro’s bevat, is ie snel leeg en kan je de spullen weer helemaal zelf gaan betalen. Ik ga er van uit dat aan de verplichting om ermee te varen onafwendbaar is – terecht of niet terecht, daar kan je stevig van mening over verschillen – en dan kan je de overheid maar beter laten meebetalen. Zie je nog eens iets terug van je belastinggeld.

    Geplaatst door: Simon J. de Waard op
  • Moeten we dan ook geen naam of europanummer meer op het schip zetten ? En dan de duwbaken zijn die vrij van ais ?

    Geplaatst door: j.kuipers op
  • Meiner Meinung nach sollten wir uns gegen ein offenes System ,wie das AIS eines ist, aussprechen. Woher kommt die Gewissheit das AIS zu einer höheren Sicherheit im Verkehr führt? Welche Studien belegen dies? Nicht alle technischen Erneuerrungen waren immer Segensreich für die Menschheit.Zwei weitere Aspekte dürfen bei einer objektiven Betrachtung des AIS-Systems nicht außer Acht gelassen werden. Mit einem offenen System können Bewegungsprofile erstellt werden. Jeder Interessierte, kann zeitnah sehen wo wir sind, was wir laden und wo hin wir fahren !Ich halte das aus Wettbewerbsrechtlicher Sicht und aus Sicht auf Aspekte die der Gefahrenabwehr dienen, für bedenklich!!! Es droht der Verlust der informellen Selbstbestimmung!!

    Geplaatst door: Guido op
  • big brother

    Geplaatst door: is watching you op
  • Ja de overheidsvaartuigen hebben ook een ais transponder, alleen deze politieboten zijn ook piraten.
    Let maar eens op de boot van Tiel vaart geregeld met de transponder uitgeschakeld rond.
    Afgelopen zondag de P59 ook aan het rondvaren en controleren en ra ra de transponder uitgeschakeld.
    Schaamteloos.
    En iedereen reageert op de ais transponder maar hoe denkt men over de Inland ECDIS- apparatuur verplichting.
    Electronische vaarkaarten zijn niet verplicht, hoe kan men dan aanverwante apparatuur wel verplichten.
    Het zal wel gaan als met alles, we slikken het als zoete koek, door onze stupide houding ten opzichte van samenwerking

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • En voor die meneer hier weer beneden: zo kan de bevrachter en of ontvanger alles nog beter afstemmen alleen is het de vraag of het in ons voordeel is.

    Geplaatst door: nog een schipper op
  • Voor die meneer hier beneden met zijn geweldige naam, De mensen die geen AIS hebben weten niet waar ze het over hebben. Je zal zien dat het zo slecht niet is, als je het eenmaal gebruikt. En waarom zou in hemelsnaam de binnenvaart door AIS naar de k***** gaan? omdat we dan kunnen zien wie er aan komt? goede gedachte hoor!! En ja Andre, ook de overheids vaartuigen worden hiermee bedoeld. De meesten zijn hier trouwens al mee uitgevoerd.

    Jeroen Woortman

    Geplaatst door: Jeroen Woortman op
  • neeeeeeeeeeeee niet verplicht maken hoe dom kunnen jullie zijn hele binnenvaart gaat naar de kloter

    Geplaatst door: klotzakken op
  • Worden alle overheidsvaartuigen hier ook mee bedoelt ? Of krijgen die een boterbriefje met een aan/uit knop ?

    Geplaatst door: andre op
  • Ik was in het begin erg sceptisch over de verplichting van AIS op de binnenvaart. Nu we er zelf één hebben, kan ik niks anders dan vol lof er over spreken. Er zijn veel meer voordelen dan nadelen van de AIS. Ik vind het dus een goede zaak dat iedereen AIS aan boord moet hebben, maar daar bedoel ik uiteraad ook de pleziervaart mee.

    Jeroen woortman
    ms Ensemble

    Geplaatst door: Jeroen Woortman (ms Ensemble) op
  • laten ze zelf maar eens zo`n ding op hun auto plaatsen zullen we eens zien of ze het nog wel zo leuk vinden.

    Geplaatst door: schippertje op
  • Wij hebben AIS op onze nieuwe snelle lesboot laten zetten en wij vinden het ideaal.

    Wij kunnen ontvangen en zenden, maar er hangt hier wel een prijskaartje aan, de AIS is 1000,00 euro, dan nog een marifoon en kaartplotter, ingebouwd en wel waren wij 3750,00 euro inclusief btw kwijt.

    Toch veel geld!

    Geplaatst door: Jean-Louis Vester op
  • En wij maar hikken …slikken..en..pikken..op naar de volgende verplichting!

    Geplaatst door: hik op
  • Wellicht moet er binnenlands ook snel worden gekeken naar de recreatie vaart. In feite brengt de overheid de recreatievaart in gevaar door de regeling niet voor deze sector te laten gelden.
    Eerder is diezelfde fout gemaakt ten aanzien van de marifoonplicht.
    Men stoot zich in het gemeen toch 2 x aan dezelfde steen.

    Geplaatst door: M. de Boer op
  • Hoe zit het met de pleziervaart?

    Jean-Louis Vester
    Vaarschool Veilig Varen B.V.

    Geplaatst door: Jean-Louis Vester op

Reageer

CCR stuurt aan op AIS-verplichting | Schuttevaer.nl

CCR stuurt aan op AIS-verplichting

De AIS-verplichting in de Rijnvaart wordt vanaf 1 januari 2013 een feit als het aan de Nederlandse en Duitse delegaties in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) ligt. Deze week donderdag wordt in de RIS-werkgroep van het CCR-Politiecomité een voorstel van die strekking besproken.

Door Dirk van der Meulen
Mogelijk wordt de AIS-verplichting ingevoerd in combinatie met verplicht gebruik van Inland ECDIS. Dat blijkt uit documenten waar de redactie van Schuttevaer de hand op wist te leggen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Als de CCR echt wat met de binnenvaart op zou hebben, zouden ze beter alle aan de rijn gelegen gemeenten verplichtten voldoende adequate ligplaatsen met dito afloopmogelijkheden en autoafzetplaatsen gerealiseerd te hebben per per 1 januari 2013.
    Dan doe je echt wat voor de veiligheid, en heeft veel meer prioriteit dan dan de ais verplichting. Stel je voor dat de overheid toch je vaartijden kan zien, waar wil je dan gaan liggen?
    Kom nou vooral niet met ankerplaatsen genoeg, een ankerplaats is vandaag de dag geen veilige ligplaats meer!

    Geplaatst door: Otto Klinkenberg op
  • Ook de recreatievaart boven de 20 meter kan in verband met de veiligheid gewoon meedoen aan de subsidieregeling voor AIS. Dan moeten we wel snel zijn, want als ook bij de beroepsvaart doordringt dat die pot maar een paar miljoen euro’s bevat, is ie snel leeg en kan je de spullen weer helemaal zelf gaan betalen. Ik ga er van uit dat aan de verplichting om ermee te varen onafwendbaar is – terecht of niet terecht, daar kan je stevig van mening over verschillen – en dan kan je de overheid maar beter laten meebetalen. Zie je nog eens iets terug van je belastinggeld.

    Geplaatst door: Simon J. de Waard op
  • Moeten we dan ook geen naam of europanummer meer op het schip zetten ? En dan de duwbaken zijn die vrij van ais ?

    Geplaatst door: j.kuipers op
  • Meiner Meinung nach sollten wir uns gegen ein offenes System ,wie das AIS eines ist, aussprechen. Woher kommt die Gewissheit das AIS zu einer höheren Sicherheit im Verkehr führt? Welche Studien belegen dies? Nicht alle technischen Erneuerrungen waren immer Segensreich für die Menschheit.Zwei weitere Aspekte dürfen bei einer objektiven Betrachtung des AIS-Systems nicht außer Acht gelassen werden. Mit einem offenen System können Bewegungsprofile erstellt werden. Jeder Interessierte, kann zeitnah sehen wo wir sind, was wir laden und wo hin wir fahren !Ich halte das aus Wettbewerbsrechtlicher Sicht und aus Sicht auf Aspekte die der Gefahrenabwehr dienen, für bedenklich!!! Es droht der Verlust der informellen Selbstbestimmung!!

    Geplaatst door: Guido op
  • big brother

    Geplaatst door: is watching you op
  • Ja de overheidsvaartuigen hebben ook een ais transponder, alleen deze politieboten zijn ook piraten.
    Let maar eens op de boot van Tiel vaart geregeld met de transponder uitgeschakeld rond.
    Afgelopen zondag de P59 ook aan het rondvaren en controleren en ra ra de transponder uitgeschakeld.
    Schaamteloos.
    En iedereen reageert op de ais transponder maar hoe denkt men over de Inland ECDIS- apparatuur verplichting.
    Electronische vaarkaarten zijn niet verplicht, hoe kan men dan aanverwante apparatuur wel verplichten.
    Het zal wel gaan als met alles, we slikken het als zoete koek, door onze stupide houding ten opzichte van samenwerking

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • En voor die meneer hier weer beneden: zo kan de bevrachter en of ontvanger alles nog beter afstemmen alleen is het de vraag of het in ons voordeel is.

    Geplaatst door: nog een schipper op
  • Voor die meneer hier beneden met zijn geweldige naam, De mensen die geen AIS hebben weten niet waar ze het over hebben. Je zal zien dat het zo slecht niet is, als je het eenmaal gebruikt. En waarom zou in hemelsnaam de binnenvaart door AIS naar de k***** gaan? omdat we dan kunnen zien wie er aan komt? goede gedachte hoor!! En ja Andre, ook de overheids vaartuigen worden hiermee bedoeld. De meesten zijn hier trouwens al mee uitgevoerd.

    Jeroen Woortman

    Geplaatst door: Jeroen Woortman op
  • neeeeeeeeeeeee niet verplicht maken hoe dom kunnen jullie zijn hele binnenvaart gaat naar de kloter

    Geplaatst door: klotzakken op
  • Worden alle overheidsvaartuigen hier ook mee bedoelt ? Of krijgen die een boterbriefje met een aan/uit knop ?

    Geplaatst door: andre op
  • Ik was in het begin erg sceptisch over de verplichting van AIS op de binnenvaart. Nu we er zelf één hebben, kan ik niks anders dan vol lof er over spreken. Er zijn veel meer voordelen dan nadelen van de AIS. Ik vind het dus een goede zaak dat iedereen AIS aan boord moet hebben, maar daar bedoel ik uiteraad ook de pleziervaart mee.

    Jeroen woortman
    ms Ensemble

    Geplaatst door: Jeroen Woortman (ms Ensemble) op
  • laten ze zelf maar eens zo`n ding op hun auto plaatsen zullen we eens zien of ze het nog wel zo leuk vinden.

    Geplaatst door: schippertje op
  • Wij hebben AIS op onze nieuwe snelle lesboot laten zetten en wij vinden het ideaal.

    Wij kunnen ontvangen en zenden, maar er hangt hier wel een prijskaartje aan, de AIS is 1000,00 euro, dan nog een marifoon en kaartplotter, ingebouwd en wel waren wij 3750,00 euro inclusief btw kwijt.

    Toch veel geld!

    Geplaatst door: Jean-Louis Vester op
  • En wij maar hikken …slikken..en..pikken..op naar de volgende verplichting!

    Geplaatst door: hik op
  • Wellicht moet er binnenlands ook snel worden gekeken naar de recreatie vaart. In feite brengt de overheid de recreatievaart in gevaar door de regeling niet voor deze sector te laten gelden.
    Eerder is diezelfde fout gemaakt ten aanzien van de marifoonplicht.
    Men stoot zich in het gemeen toch 2 x aan dezelfde steen.

    Geplaatst door: M. de Boer op
  • Hoe zit het met de pleziervaart?

    Jean-Louis Vester
    Vaarschool Veilig Varen B.V.

    Geplaatst door: Jean-Louis Vester op

Reageer