Hoogtepunten

De Riviercruisevaart special is uit: sector krabbelt op na corona-dip

De riviercruisevaart heeft rake corona-klappen geïncasseerd, maar krabbelt langzaam op. Dat merkt scheepsbouwer Den Breejen en het blijkt ook uit de cijfers. In deze special aandacht voor die riviercruisevaart. En we kijken niet alleen terug, Miriam Weeda (riviercruisereiziger.nl) vertelt over de trends aan boord. Verder: keuringsbureau NBKB heeft accreditatie weer terug en NIOZ heeft nieuw onderzoeksschip Wim Wolff.

De voorpagina van de nieuwste Schuttevaer

De riviercruisevaart in Nederland en in heel Europa kreeg enorme klappen tijdens de coronapandemie. De sector ligt grotendeels stil tijdens de lockdowns, onder meer omdat de afstandsregels op de schepen niet zijn te handhaven. Hoe gaat het inmiddels met de sector? Schuttevaer steekt de thermometer in de riviercruisevaart en zet een aantal cijfers op een rij. 

Tekst gaat verder onder de foto.

Riviercruise Rijn
Een riviercruise vaart langs Burcht Rheinstein in Duitsland. Foto Shutterstock / Pecold

Schuifelend langs een lopend buffet, veelal oudere mensen en met z’n allen braaf achter een gids aan lopen: het is het ouderwetse beeld dat veel mensen hebben van een riviercruise. Maar de oprichter van riviercruisereiziger.nl weet dat de werkelijkheid er heel anders uitziet. Schuttevaer sprak Miriam Weeda over de laatste trends en ontwikkelingen. 

Familiebedrijf Den Breejen Shipyard heeft al 25 jaar ervaring met de bouw van riviercruiseschepen. De Covid-crisis hakte er bij de toerismebranche flink in, maar toch bleef de orderportefeuille van de scheepswerf uit Hardinxveld-Giessendam gevuld. Commercieel-directeur Johan Kaasjager vertelt hoe dit kan en wat de plannen voor de toekomst zijn.

Deze en meer verhalen uit de Riviercruisevaart special lees je gratis via deze link.

Verder is er in de nieuwste Schuttevaer aandacht voor de vier maanden die het Nederlandse Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) achter de rug heeft. Het keuringsbureau mag heeft inmiddels haar accreditatie terug, maar heeft een enorme achterstand opgelopen bij het certificeren van binnenvaartschepen en schippers. Het bestuur van het NBKB erkent dat de gevolgen voor alle betrokkenen zeer groot is en ‘dat een dergelijke situatie niet nogmaals mag ontstaan’.

De vijfjarige kleindochter van Wim Wolff had de eer om het gelijknamige onderzoeksvaartuig van het NIOZ officieel in de vaart te brengen. De jeugdige doopvrouwe Charly symboliseert met de doophandeling de toekomst van het schip en het kustonderzoek. Het nieuwe schip staat ter beschikking van alle wetenschappers in Nederland die fundamenteel onderzoek doen naar delta- en kustgebieden, zeeën en oceanen. Het schip werd gebouwd bij Thecla Bodewes Shipyards in Harlingen.

De kleindochter van Wim Wolff doopt het nieuwe onderzoeksschip van het NIOZ. Foto Evalien Weterings

Lees de hele krant hier via de link.

De Riviercruisevaart special is uit: sector krabbelt op na corona-dip | Schuttevaer.nl
Hoogtepunten

De Riviercruisevaart special is uit: sector krabbelt op na corona-dip

De riviercruisevaart heeft rake corona-klappen geïncasseerd, maar krabbelt langzaam op. Dat merkt scheepsbouwer Den Breejen en het blijkt ook uit de cijfers. In deze special aandacht voor die riviercruisevaart. En we kijken niet alleen terug, Miriam Weeda (riviercruisereiziger.nl) vertelt over de trends aan boord. Verder: keuringsbureau NBKB heeft accreditatie weer terug en NIOZ heeft nieuw onderzoeksschip Wim Wolff.

De voorpagina van de nieuwste Schuttevaer

De riviercruisevaart in Nederland en in heel Europa kreeg enorme klappen tijdens de coronapandemie. De sector ligt grotendeels stil tijdens de lockdowns, onder meer omdat de afstandsregels op de schepen niet zijn te handhaven. Hoe gaat het inmiddels met de sector? Schuttevaer steekt de thermometer in de riviercruisevaart en zet een aantal cijfers op een rij. 

Tekst gaat verder onder de foto.

Riviercruise Rijn
Een riviercruise vaart langs Burcht Rheinstein in Duitsland. Foto Shutterstock / Pecold

Schuifelend langs een lopend buffet, veelal oudere mensen en met z’n allen braaf achter een gids aan lopen: het is het ouderwetse beeld dat veel mensen hebben van een riviercruise. Maar de oprichter van riviercruisereiziger.nl weet dat de werkelijkheid er heel anders uitziet. Schuttevaer sprak Miriam Weeda over de laatste trends en ontwikkelingen. 

Familiebedrijf Den Breejen Shipyard heeft al 25 jaar ervaring met de bouw van riviercruiseschepen. De Covid-crisis hakte er bij de toerismebranche flink in, maar toch bleef de orderportefeuille van de scheepswerf uit Hardinxveld-Giessendam gevuld. Commercieel-directeur Johan Kaasjager vertelt hoe dit kan en wat de plannen voor de toekomst zijn.

Deze en meer verhalen uit de Riviercruisevaart special lees je gratis via deze link.

Verder is er in de nieuwste Schuttevaer aandacht voor de vier maanden die het Nederlandse Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) achter de rug heeft. Het keuringsbureau mag heeft inmiddels haar accreditatie terug, maar heeft een enorme achterstand opgelopen bij het certificeren van binnenvaartschepen en schippers. Het bestuur van het NBKB erkent dat de gevolgen voor alle betrokkenen zeer groot is en ‘dat een dergelijke situatie niet nogmaals mag ontstaan’.

De vijfjarige kleindochter van Wim Wolff had de eer om het gelijknamige onderzoeksvaartuig van het NIOZ officieel in de vaart te brengen. De jeugdige doopvrouwe Charly symboliseert met de doophandeling de toekomst van het schip en het kustonderzoek. Het nieuwe schip staat ter beschikking van alle wetenschappers in Nederland die fundamenteel onderzoek doen naar delta- en kustgebieden, zeeën en oceanen. Het schip werd gebouwd bij Thecla Bodewes Shipyards in Harlingen.

De kleindochter van Wim Wolff doopt het nieuwe onderzoeksschip van het NIOZ. Foto Evalien Weterings

Lees de hele krant hier via de link.