Averijhaven IJmuiden mogelijk in 2012 weer toegankelijk

Plannen om de Averijhaven in IJmuiden open te stellen voor het lichteren van zeeschepen worden mogelijk een aantal jaren naar voren geschoven. In eerste instantie was de bedoeling dit per 2017 mogelijk te maken, maar in het kader van de Crisis- en Herstelwet wordt gestreefd naar realisatie per 2012.

Averijhaven IJmuiden mogelijk in 2012 weer toegankelijk

Minister-president Balkenende heeft vorige week woensdag en donderdag een rondgang gemaakt langs een aantal projecten die in het kader van deze wet naar voren worden geschoven. In Velsen-Noord heeft hij gesproken met Volkert Schaap, projectmanager Planstudie Lichteren van Rijkswaterstaat en wethouder Carel Ockeloen van de gemeente Velsen, waartoe IJmuiden behoort. Momenteel gebeurt het lichteren van diepstekende zeeschepen aan de IJ-palen in de noordelijke vaargeul van de IJmuidense havenmonding. Dit is noodzakelijk om de diepgang van de schepen terug te brengen tot 13,50 meter, waarna ze kunnen doorvaren naar Amsterdam. Deze situatie is echter verre van ideaal, omdat de schepen bijna in de vaargeul liggen. Het gevolg is dat zeeschepen voorzichtig moeten passeren en vaker gebruik moeten maken van sleepboten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Averijhaven IJmuiden mogelijk in 2012 weer toegankelijk | Schuttevaer.nl

Averijhaven IJmuiden mogelijk in 2012 weer toegankelijk

Plannen om de Averijhaven in IJmuiden open te stellen voor het lichteren van zeeschepen worden mogelijk een aantal jaren naar voren geschoven. In eerste instantie was de bedoeling dit per 2017 mogelijk te maken, maar in het kader van de Crisis- en Herstelwet wordt gestreefd naar realisatie per 2012.

Averijhaven IJmuiden mogelijk in 2012 weer toegankelijk

Minister-president Balkenende heeft vorige week woensdag en donderdag een rondgang gemaakt langs een aantal projecten die in het kader van deze wet naar voren worden geschoven. In Velsen-Noord heeft hij gesproken met Volkert Schaap, projectmanager Planstudie Lichteren van Rijkswaterstaat en wethouder Carel Ockeloen van de gemeente Velsen, waartoe IJmuiden behoort. Momenteel gebeurt het lichteren van diepstekende zeeschepen aan de IJ-palen in de noordelijke vaargeul van de IJmuidense havenmonding. Dit is noodzakelijk om de diepgang van de schepen terug te brengen tot 13,50 meter, waarna ze kunnen doorvaren naar Amsterdam. Deze situatie is echter verre van ideaal, omdat de schepen bijna in de vaargeul liggen. Het gevolg is dat zeeschepen voorzichtig moeten passeren en vaker gebruik moeten maken van sleepboten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer