Antwerpen trekt verhoging havengelden in

Bijna gelijktijdig publiceerden de Vlaamse zeehavens hun halfjaarcijfers voor 2009 en die vertonen een daling van de goederentrafieken over de ganse lijn. Bijna tragisch voor de haven van Antwerpen is dat de overslag in het Deurganckdok op Linkeroever en aan de Scheldeterminlas in het eerste halfjaar 2009 met wel 50% terugliep. Dit is o.a. te wijten aan de slinkende handel met China waarbij de Scheldehaven zeven van de dertien China-diensten uit het havenbeeld zag verdwijnen.

Die evolutie zet vooral de plannen voor een tweede getijdedok op linkeroever, het reeds geprojecteerde Saeftingedok, op losse schroeven. De plannen werden politiek al fel bekritiseerd en tegenstanders nemen nu openlijk de term ‘absurd’ in de mond.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Antwerpen trekt verhoging havengelden in | Schuttevaer.nl

Antwerpen trekt verhoging havengelden in

Bijna gelijktijdig publiceerden de Vlaamse zeehavens hun halfjaarcijfers voor 2009 en die vertonen een daling van de goederentrafieken over de ganse lijn. Bijna tragisch voor de haven van Antwerpen is dat de overslag in het Deurganckdok op Linkeroever en aan de Scheldeterminlas in het eerste halfjaar 2009 met wel 50% terugliep. Dit is o.a. te wijten aan de slinkende handel met China waarbij de Scheldehaven zeven van de dertien China-diensten uit het havenbeeld zag verdwijnen.

Die evolutie zet vooral de plannen voor een tweede getijdedok op linkeroever, het reeds geprojecteerde Saeftingedok, op losse schroeven. De plannen werden politiek al fel bekritiseerd en tegenstanders nemen nu openlijk de term ‘absurd’ in de mond.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer