Berlijn wil investeren in achterlandverbindingen

De Duitse regering wil de komende tien jaar zo’n 24 miljard euro investeren in de zee- en binnenhavens. Prioriteit heeft de verbetering van de achterlandverbindingen.

Op die manier moeten de havens worden klaargestoomd voor de opleving van de wereldhandel. ‘De havens moeten veel meer samenwerken om de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland te verbeteren’, zei verkeersminister Wolfgang Tiefensee bij de presentatie van zijn havenbeleidsplan. Hij noemde als de vijf punten met de hoogste prioriteit, behalve de verbetering van de achterlandverbindingen, versterking van de concurrentiepositie, verbetering van de opleidingen, tenminste consolidering van de werkgelegenheid, stimulering van milieu- en klimaatbescherming en versterking van de transportketens. Als voorbeeld van concrete maatregelen noemde Tiefensee de noodzakelijke vaargeulverdiepingen van de Unterelbe en de Unter- en Aussenweser, de Ems en de Peene.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Berlijn wil investeren in achterlandverbindingen | Schuttevaer.nl

Berlijn wil investeren in achterlandverbindingen

De Duitse regering wil de komende tien jaar zo’n 24 miljard euro investeren in de zee- en binnenhavens. Prioriteit heeft de verbetering van de achterlandverbindingen.

Op die manier moeten de havens worden klaargestoomd voor de opleving van de wereldhandel. ‘De havens moeten veel meer samenwerken om de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland te verbeteren’, zei verkeersminister Wolfgang Tiefensee bij de presentatie van zijn havenbeleidsplan. Hij noemde als de vijf punten met de hoogste prioriteit, behalve de verbetering van de achterlandverbindingen, versterking van de concurrentiepositie, verbetering van de opleidingen, tenminste consolidering van de werkgelegenheid, stimulering van milieu- en klimaatbescherming en versterking van de transportketens. Als voorbeeld van concrete maatregelen noemde Tiefensee de noodzakelijke vaargeulverdiepingen van de Unterelbe en de Unter- en Aussenweser, de Ems en de Peene.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer