Strak getrimd en met kunststof gekoppeld

De familie Zeldenrust heeft het koppelverband Deo Gratias (183 x 11,45 meter, 5630 ton) in gebruik genomen. Het schip is afgebouwd bij VeKa Scheepsbouw in Lemmer. Het schip werd onlangs keurig recht getrimd gefotografeerd op de Lek bij Ameide. ‘Dat vraagt wel even aandacht’, zegt Piet Zeldenrust, en je moet natuurlijk niet wereldhard varen, want dan druk je de bak voorover. Maar we kunnen heel mooi ballasten met dit schip, ook tijdens het varen is dat geen probleem.’

Strak getrimd en met kunststof gekoppeld

Bak en schip zijn gekoppeld met kunststof (Euroneema) koppeldraden. ‘Die komen van Lankhorst in Sneek en ze zijn heel sterk. Een collega heeft er een jaar mee proefgevaren en IVW heeft het niet zo lang geleden goedgekeurd.’ Euroneema is volgens Lankhorst sterker dan staaldraad en zeven keer lichter. Het blijft bovendien drijven. ‘Tijdens de test is gebleken dat het zijn kracht niet verliest’, zegt Zeldenrust. ‘Zelf vind ik het erg prettig dat het de verf niet beschadigd, met staaldraad heb je veel meer krassen en er ontstaan ook geen groeven in de bolders.’
Bak en schip sluiten perfect op elkaar aan. ‘Dat moet ook wel, anders krijg je ongewenste wervelingen en verlies je snelheid.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Strak getrimd en met kunststof gekoppeld | Schuttevaer.nl

Strak getrimd en met kunststof gekoppeld

De familie Zeldenrust heeft het koppelverband Deo Gratias (183 x 11,45 meter, 5630 ton) in gebruik genomen. Het schip is afgebouwd bij VeKa Scheepsbouw in Lemmer. Het schip werd onlangs keurig recht getrimd gefotografeerd op de Lek bij Ameide. ‘Dat vraagt wel even aandacht’, zegt Piet Zeldenrust, en je moet natuurlijk niet wereldhard varen, want dan druk je de bak voorover. Maar we kunnen heel mooi ballasten met dit schip, ook tijdens het varen is dat geen probleem.’

Strak getrimd en met kunststof gekoppeld

Bak en schip zijn gekoppeld met kunststof (Euroneema) koppeldraden. ‘Die komen van Lankhorst in Sneek en ze zijn heel sterk. Een collega heeft er een jaar mee proefgevaren en IVW heeft het niet zo lang geleden goedgekeurd.’ Euroneema is volgens Lankhorst sterker dan staaldraad en zeven keer lichter. Het blijft bovendien drijven. ‘Tijdens de test is gebleken dat het zijn kracht niet verliest’, zegt Zeldenrust. ‘Zelf vind ik het erg prettig dat het de verf niet beschadigd, met staaldraad heb je veel meer krassen en er ontstaan ook geen groeven in de bolders.’
Bak en schip sluiten perfect op elkaar aan. ‘Dat moet ook wel, anders krijg je ongewenste wervelingen en verlies je snelheid.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer