Zand- en grindvaart heeft acquisiteur nodig

Zand- en grindschippers moeten acquisiteurs in dienst nemen voor de vrachtprijsonderhandelingen. Alleen in een commercieel samenwerkingsverband met professionele onderhandelaars in dienst kan een gelijkwaardige positie tussen verladers en vervoerders van zand en grind ontstaan. Dat was de boodschap zaterdag op het zand- en grindcongres in Capelle aan den IJssel, georganiseerd door VZ&G/CBRB (vervoerders), NVLB (groothandel) en IZGP (producenten).

Dat er wat moet gebeuren, daarover waren de circa 200 aanwezigen het eens. De huidige toestand in de zand- en grindvaart werd omschreven als een spagaat, waar moeilijk uit is te komen. De vrachtprijzen zijn te laag en het lukt de individuele ondernemer niet een betere prijs te bedingen. Van de handelaren kwam de kritiek dat de schipperij zich vaak te ‘vakbondsachtig’ opstelt. ‘Ze vechten als actievoerders tegen een grote baas, maar dat is achterhaald’, zei Cees van Putten van de NVLB. ‘We zijn allebei ondernemers.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zand- en grindvaart heeft acquisiteur nodig | Schuttevaer.nl

Zand- en grindvaart heeft acquisiteur nodig

Zand- en grindschippers moeten acquisiteurs in dienst nemen voor de vrachtprijsonderhandelingen. Alleen in een commercieel samenwerkingsverband met professionele onderhandelaars in dienst kan een gelijkwaardige positie tussen verladers en vervoerders van zand en grind ontstaan. Dat was de boodschap zaterdag op het zand- en grindcongres in Capelle aan den IJssel, georganiseerd door VZ&G/CBRB (vervoerders), NVLB (groothandel) en IZGP (producenten).

Dat er wat moet gebeuren, daarover waren de circa 200 aanwezigen het eens. De huidige toestand in de zand- en grindvaart werd omschreven als een spagaat, waar moeilijk uit is te komen. De vrachtprijzen zijn te laag en het lukt de individuele ondernemer niet een betere prijs te bedingen. Van de handelaren kwam de kritiek dat de schipperij zich vaak te ‘vakbondsachtig’ opstelt. ‘Ze vechten als actievoerders tegen een grote baas, maar dat is achterhaald’, zei Cees van Putten van de NVLB. ‘We zijn allebei ondernemers.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer