Ook maakt het concern geen gebruik van subsidies en betaalt het schip helemaal zelf. De benodigde 300 miljoen euro zijn onderdeel van een totale vlootinvestering van een miljard euro komende vier jaar.
Eerder deze maand vroeg het CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch minister Stef Blok van Economische Zaken en Klimaat om opheldering over de bestelling van het nieuwe installatieschip in China. Hij wilde van de minister weten waarom het niet in Europa of Nederland wordt gebouwd en of Nederlandse of Europese subsidies nu naar China vloeien.
De beantwoording door de minister wordt binnen enkele weken verwacht, maar Van Oord was eerder bereikbaar voor commentaar. Want hoe zit het met dat megaschip en waarom wordt het niet in Nederland gebouwd?
Nederlandse werven willen niet
‘We hebben tijdens de tender meerdere werven benaderd binnen Europa en Nederland. Maar die hebben bedankt en aangegeven niet te willen of te kunnen’, vertelt De Bruin. Waarom dat zo was, wil De Bruin niet zeggen. ‘Dat is aan de werven zelf.’
‘Naast werven in Europa en Nederland hebben we ook Aziatische werven benaderd voor de tender. Uiteindelijk zijn de Aziatische vergeleken en is de keuze gemaakt op basis van de volgende criteria: ervaring, beschikbare capaciteit, levertijd en kostprijs.’
Deze combinatie was het best bij de Yantai CIMC Raffles scheepswerf in China en daar wordt het schip dan ook gebouwd.
Financiering
Een andere vraag van Amhaouch had betrekking op de financiering van het schip. ‘Daarop is het antwoord simpel. Wij financieren het volledig zelf en maken dus geen gebruik van Nederlandse dan wel Europese subsidies.’
Het gaat om de grootste investering in de geschiedenis van Van Oord. ‘Wij willen onze leiderschapspositie in offshore wind behouden en een voortrekker zijn in de energietransitie. Dat hebben wij ook aangegeven bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.’
Koploper
Dat Van Oord zich wil profileren als voorloper blijkt ook uit het volgende: ‘Wij zijn mede verantwoordelijk voor ontwikkelingen in de keten, de supply chain. Er zijn veel Nederlandse MKB-bedrijven die componenten en systemen aanleveren.’ Zo komt er een kraan van Huisman op het schip. ‘Ook is het ontwerp van Knud E. Hansen, een dochteronderneming van Damen. Als Nederlands familiebedrijf kijken wij goed of er Nederlandse opties zijn die voldoen aan de eisen. Wij willen Nederlandse bedrijven graag betrekken bij de bouw.
‘Het schip gaat onder Nederlandse vlag varen en aan boord zal de kernbemanning ook Nederlands zijn’, vervolgt De Bruin. ‘En dat zijn geen 30 man, zoals op een baggerschip, maar in offshore wind gaat het om honderden mensen die aan een project werken.’
Aan boord van het huidige jack-up installatieschip van Van Oord, de Aeolus, werken 100 mensen. ‘Dit gebeurt in shifts en dus zijn er meer bij betrokken.’
Groene industriepolitiek
Op zijn beurt heeft De Bruin namens Van Oord ook nog wel wat aan te merken op de politiek. ‘Nederland doet te weinig aan groene industriepolitiek.’
Lees ook: Energie-eiland Noordzee van de baan, Rotterdam uit consortium
Met groene industriepolitiek bedoelt De Bruin het stimuleren en versnellen van de energie transitie. Warmte netten, waterstof en windenergie vragen allemaal om een nieuwe energie infrastructuur. ‘In Denemarken helpt de overheid bij de aanleg van een energie-eiland op zee, maar ook Frankrijk, Engeland en Duitsland doen aan groene industriepolitiek. Het verduurzamen en elektrificeren van onze samenleving vraagt om regie van de overheid. Hier mag onze overheid zich wel iets actiever voor inzetten.’
Lees ook:
Van Oord bouwt schip zo hoog al Eiffeltoren voor installatie megawindturbines
Pieter van Oord: ‘Scheepsbouwers moeten zich veel meer specialiseren’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?