De achterkant van het schip al volledig onder water verdwenen en gezonken tot de bodem van de zee, op 22 meter diepte. De boeg drijft nog. De marine was samen met Smit Salvage begonnen het schip te verplaatsen naar dieper water, maar dat is gestopt, omdat het schip te onstabiel is. Dat is deels gekomen door de grote hoeveelheden water die zijn gebruikt om de brand te blussen.
Lees ook: [UPDATE] Dit zijn grootste rampen met containerschepen van de afgelopen 10 jaar
Het schip moest verplaatst worden om de ecologische gevolgen van het dreigende grote olielek voor de Sri Lankaanse kust te beperken. Het land heeft al voorzorgsmaatregelen genomen om te voorkomen dat nabijgelegen baaien worden vervuild door het lekken van olie.
Fire on #XPressPearl: Operation aborted for safety reasons #SriLanka #LKA #Maritime #ColomboPort
More at https://t.co/jHpD4R2565 pic.twitter.com/yGUuIK0GxO— Sri Lanka Ports Authority (@slpauthority) June 2, 2021
Smit Salvage
De scheepsbrand werd maandag na dertien dagen geblust. Het schip vervoerde allerlei chemicaliën en plastic. Veel daarvan is in het water terechtgekomen en de nabijgelegen stranden liggen vol met microplastics. De X-Press Pearl werd met behulp van het Nederlandse Smit Salvage geblust.
Sri Lanka is een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar de brand. De drie bemanningsleden van het schip met de hoogste rang mogen het land niet verlaten tot het onderzoek is afgerond.
Lees ook:
X-Press Pearl op punt van ondergang voor kust Sri Lanka
Explosies na hevige brand op containerschip voor kust Sri Lanka