Belgische visserij lijdt onder pandemie

Onder invloed van de coronapandemie heeft ook de Belgische visserij vorig jaar minder vis aangevoerd tegen lagere prijzen. De visafslagen zagen de omzetten dalen. Vanwege de weegplicht na aanlanding in Denemarken, kozen veel Belgische kottereigenaren ervoor hun vangst in dat land te verkopen in plaats van op de eigen visafslag.

Twee grote Belgische bokkers langs de aanvoerkade van de Zeebrugse Visveiling in Zeebrugge. (Foto Bram Pronk)
Twee grote Belgische bokkers langs de aanvoerkade van de Zeebrugse Visveiling in Zeebrugge. (Foto Bram Pronk)

De Belgische vissersvloot telt nog geen 70 eenheden, waaronder 25 grote boomkorkotters. Vorig jaar werd door die vloot 18.328 ton vis aangevoerd, circa 5% minder dan in 2019. De aanvoerwaarde daalde met 8% tot 74,3 miljoen euro.
Een deel van de Belgische vissersvloot voert (regelmatig) aan in het buitenland. Dit heeft te maken met de spreiding van de visgronden. Vooral de visafslag van Urk krijgt veel aanvoer van Belgische kotters, en niet alleen van de vlagkotters. Ruim eenderde van de Belgische vissersvloot is in handen van Nederlandse reders, vooral uit Urk.

De aanvoer in buitenlandse havens daalde vorig jaar licht met 45 ton tot 5510 ton (-0,8%), maar de aanvoerwaarde daalde bijna 17% tot 17,9 miljoen euro. Dit betekent dat bijna een kwart van de totale besomming van Belgische kotters wordt gerealiseerd in het buitenland. Nederlandse visafslagen hebben daarin een aandeel van ruim de helft, Denemarken een aandeel van 30%, gevolgd door Frankrijk (6,5%) en Spanje (5%). Het Nederlandse aandeel nam vorig jaar af ten gunste van de Deense visafslagen in Thyborøn en Hanstholm.

Visafslagen

In Zeebrugge, Oostende en Nieuwpoort werd vorig jaar door de nationale vloot 12.817 ton vis aangevoerd, 7% minder dan het jaar ervoor. De omzet kwam uit op 56,4 miljoen euro (-5,5%). De omzetdaling werd vooral in de tweede helft van het jaar gevoeld, toen de vloot drie weken voor de kant ging en gebruikmaakte van een overheidsregeling om vraag en aanbod meer met elkaar in overeenstemming te brengen, die door Covid-19 flink uit balans was geraakt. En zoals gezegd was ook de weegplicht in Denemarken voelbaar op de Belgische visafslagen.

Doelsoorten

Tong en schol zijn de belangrijkste doelsoorten. Het aandeel van schol nam af van 17% naar 11% en kwam uit op 8,3 miljoen euro. De totale aanvoerwaarde van tong bleef met 31,4 miljoen euro redelijk op peil, vooral dankzij het ruimere tongquotum (+17%), dat intensief werd bevist in het Bristol Kanaal en de Ierse Zee. Op de Belgische visafslagen steeg de aanvoerwaarde van tong daardoor met 9% tot 28,3 miljoen euro.

Daarmee was tong goed voor meer dan de helft van de omzet. Desondanks was er in de laatste maanden van 2020 sprake van een sterke druk op de prijzen, mede als gevolg van de grote aanvoer van Noordzeetong in Nederland. De prijzen van de kleinste sortering gingen onderuit. Vier tot zes euro werd ervoor betaald.

De aanvoer van schol op de Belgische afslagen daalde met 40% tot 2196 ton. De aanvoerwaarde nam af met 44% tot 4,9 miljoen euro, terwijl de gemiddelde prijs uitkwam op 2,21 euro per kilo (-7%).

Veel vissers gingen vanwege de verruiming van het tongquotum in westelijke wateren vissen, waar minder schol wordt gevangen. De prijs van schol I en II bleef redelijk op peil, omdat deze lokaal kon worden afgezet op markten, in viswinkels en supermarkten. De kleinste sorteringen daarentegen, schol III en IV, vinden hun weg vooral naar Nederland en zijn uiteindelijk bestemd voor export. En die lag op slot vanwege de pandemie.

Lees ook:

Waddenfonds koopt vergunning garnalenvissers op

Dieven stelen nieuwe schroef van garnalenkotter WL-22

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Belgische visserij lijdt onder pandemie | Schuttevaer.nl

Belgische visserij lijdt onder pandemie

Onder invloed van de coronapandemie heeft ook de Belgische visserij vorig jaar minder vis aangevoerd tegen lagere prijzen. De visafslagen zagen de omzetten dalen. Vanwege de weegplicht na aanlanding in Denemarken, kozen veel Belgische kottereigenaren ervoor hun vangst in dat land te verkopen in plaats van op de eigen visafslag.

Twee grote Belgische bokkers langs de aanvoerkade van de Zeebrugse Visveiling in Zeebrugge. (Foto Bram Pronk)
Twee grote Belgische bokkers langs de aanvoerkade van de Zeebrugse Visveiling in Zeebrugge. (Foto Bram Pronk)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer