Zeevrachtenmarkt: ‘Langzaam varen is milieu-optie’

Volgens brokersbedrijf Clarksons hebben de kleinere droge-bulkschepen het meest te lijden van de handelsoorlog tussen de VS en China. Die zou zorgen voor 1,8% minder ladingaanbod. Dat lijkt niet veel, maar dat zijn wel miljoenen tonnen goederen. De vraag naar ijzererts neemt toe, waardoor de huren voor de capesizers verder kunnen stijgen tot boven $ 20.000 per dag. Maar de langere termijn is onzeker, omdat de Chinese staalproductie afneemt.

De op de beurs van New York genoteerde droge-bulkrederij Seaergy is echter juist van mening dat gouden tijden voor de capesizers aanbreken en kocht een capesizer van 180.000 dwt, bouwjaar 2010, voor $ 28,7 miljoen en verkocht twee supramaxen voor $ 23 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: ‘Langzaam varen is milieu-optie’ | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: ‘Langzaam varen is milieu-optie’

Volgens brokersbedrijf Clarksons hebben de kleinere droge-bulkschepen het meest te lijden van de handelsoorlog tussen de VS en China. Die zou zorgen voor 1,8% minder ladingaanbod. Dat lijkt niet veel, maar dat zijn wel miljoenen tonnen goederen. De vraag naar ijzererts neemt toe, waardoor de huren voor de capesizers verder kunnen stijgen tot boven $ 20.000 per dag. Maar de langere termijn is onzeker, omdat de Chinese staalproductie afneemt.

De op de beurs van New York genoteerde droge-bulkrederij Seaergy is echter juist van mening dat gouden tijden voor de capesizers aanbreken en kocht een capesizer van 180.000 dwt, bouwjaar 2010, voor $ 28,7 miljoen en verkocht twee supramaxen voor $ 23 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer