Zeevrachtenmarkt: Mogelijk positief tintje aan handelsoorlog

Ondanks de ruzie met de Verenigde Staten importeert China meer grondstoffen, waarvan vooral de capesizers profiteren. IJzererts wordt steeds minder in China gewonnen en vooral vervangen door betere kwaliteit uit Brazilië en Australië. Hetzelfde geldt voor kolen.

Wel zijn er momenteel meer capesizers en de grotere valemaxen in aanbouw dan er grote schepen worden gesloopt, maar voorlopig is dat nog geen bedreiging voor de vrachttarieven en huren. Ook voor de kleinere bulkschepen is de markt vriendelijk, maar de toekomst is onzeker vanwege de handelsoorlog.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Mogelijk positief tintje aan handelsoorlog | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Mogelijk positief tintje aan handelsoorlog

Ondanks de ruzie met de Verenigde Staten importeert China meer grondstoffen, waarvan vooral de capesizers profiteren. IJzererts wordt steeds minder in China gewonnen en vooral vervangen door betere kwaliteit uit Brazilië en Australië. Hetzelfde geldt voor kolen.

Wel zijn er momenteel meer capesizers en de grotere valemaxen in aanbouw dan er grote schepen worden gesloopt, maar voorlopig is dat nog geen bedreiging voor de vrachttarieven en huren. Ook voor de kleinere bulkschepen is de markt vriendelijk, maar de toekomst is onzeker vanwege de handelsoorlog.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer