El Faro kampte met turbineuitval

Specialisten van de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) hebben 11 maanden na het vergaan van het containerschip El Faro 26 uur aan data uit de zwarte doos weten te halen. De informatie verschaft meer duidelijkheid over de oorzaak van de scheepsramp.

De informatie bestaat onder meer uit gesprekken op de brug, de navigatiegegevens, de radarbeelden en gegevens over de toen heersende wind. De eerste opnamen die zijn te horen, komen van even na half zes in de vroege ochtend van 30 september. Dat is acht uur nadat het schip de haven heeft verlaten. De El Faro van rederij Tote Maritime bevindt zich dan op 150 mijl ten zuidoosten van Jacksonville. In de ochtend van 1 oktober zijn op de geluidsopnames discussies tussen de kapitein en de bemanning te horen over het feit dat het schip water maakt. Rond kwart over zes laat de voorstuwing het afweten. De kapitein voert een telefoongesprek met het walpersoneel. Hij meldt dat hij een noodsignaal gaat uitzenden. Om half acht geeft de kapitein de bemanning het sein het schip te verlaten. Tien minuten later stopt de geluidsopname. De El Faro bevindt zich dan op 39 mijl ten noordoosten van Crookes Islands op de Bahama’s.   

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

El Faro kampte met turbineuitval | Schuttevaer.nl

El Faro kampte met turbineuitval

Specialisten van de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) hebben 11 maanden na het vergaan van het containerschip El Faro 26 uur aan data uit de zwarte doos weten te halen. De informatie verschaft meer duidelijkheid over de oorzaak van de scheepsramp.

De informatie bestaat onder meer uit gesprekken op de brug, de navigatiegegevens, de radarbeelden en gegevens over de toen heersende wind. De eerste opnamen die zijn te horen, komen van even na half zes in de vroege ochtend van 30 september. Dat is acht uur nadat het schip de haven heeft verlaten. De El Faro van rederij Tote Maritime bevindt zich dan op 150 mijl ten zuidoosten van Jacksonville. In de ochtend van 1 oktober zijn op de geluidsopnames discussies tussen de kapitein en de bemanning te horen over het feit dat het schip water maakt. Rond kwart over zes laat de voorstuwing het afweten. De kapitein voert een telefoongesprek met het walpersoneel. Hij meldt dat hij een noodsignaal gaat uitzenden. Om half acht geeft de kapitein de bemanning het sein het schip te verlaten. Tien minuten later stopt de geluidsopname. De El Faro bevindt zich dan op 39 mijl ten noordoosten van Crookes Islands op de Bahama’s.   

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer