IMO verruimt ballastwaterverdrag

De International Maritime Organization (IMO) heeft het schema voor de implementatie van de Ballast Water Management Conventie verruimd en draagt alle regeringen op dat ook te doen.

De verplichte plaatsing van een Ballast Water Management systeem op nieuwe schepen is nu gekoppeld aan de datum waarop de conventie daadwerkelijk in werking treedt. Schepen die voor die tijd zijn en worden gebouwd tellen nu als bestaande schepen voor de conventie en mogen daarmee plaatsing van het ballastwater management systeem uitstellen tot de eerstvolgende survey na de inwerkingtreding.

Momenteel hebben 38 landen, die samen 30,3% van het tonnage van de wereldvloot vertegenwoordigen, het verdrag geratificeerd. Het verdrag treedt echter pas in werking, 12 maanden nadat tenminste 35 landen, die 35% van het wereldtonnage vertegenwoordigen, het verdrag hebben geratificeerd.

Zonder deze aanpassing zouden, na de implementatie, enkele duizenden schepen binnen een jaar aan de nieuwe regels moeten voldoen, omdat in de conventie genoemde data waarop nieuwe schepen aan de eisen moeten voldoen intussen zijn gepasseerd. (HH

IMO verruimt ballastwaterverdrag | Schuttevaer.nl

IMO verruimt ballastwaterverdrag

De International Maritime Organization (IMO) heeft het schema voor de implementatie van de Ballast Water Management Conventie verruimd en draagt alle regeringen op dat ook te doen.

De verplichte plaatsing van een Ballast Water Management systeem op nieuwe schepen is nu gekoppeld aan de datum waarop de conventie daadwerkelijk in werking treedt. Schepen die voor die tijd zijn en worden gebouwd tellen nu als bestaande schepen voor de conventie en mogen daarmee plaatsing van het ballastwater management systeem uitstellen tot de eerstvolgende survey na de inwerkingtreding.

Momenteel hebben 38 landen, die samen 30,3% van het tonnage van de wereldvloot vertegenwoordigen, het verdrag geratificeerd. Het verdrag treedt echter pas in werking, 12 maanden nadat tenminste 35 landen, die 35% van het wereldtonnage vertegenwoordigen, het verdrag hebben geratificeerd.

Zonder deze aanpassing zouden, na de implementatie, enkele duizenden schepen binnen een jaar aan de nieuwe regels moeten voldoen, omdat in de conventie genoemde data waarop nieuwe schepen aan de eisen moeten voldoen intussen zijn gepasseerd. (HH