Boete voor onachtzame loods

De Middelburgse kantonrechter G. van Unnik heeft een 57-jarige loods uit Oost-Souburg vrijdag 27 september schuldig bevonden aan de gronding van het Chinese zeeschip Li Xiang Shi Yu bij Vlissingen. De kapitein werd vrijgesproken. Dat is opmerkelijk, hij was immers gezagvoerder.

De loods moet een boete van 600 euro betalen, omdat hij als loods op 26 augustus 2011 in Vlissingen de bovenmaatse Li Xiang Shi Yu op het oostelijk havenhoofd in de Sloehaven liet lopen. ‘U heeft onvoldoende rekening gehouden met de stroomsnelheid. De stroom was sterker dan u dacht’, oordeelde de kantonrechter. Hij maakte ten aanzien van de straf de vergelijking tussen het weg- en scheepvaartverkeer. ‘In het wegverkeer zijn de gevolgen van een onoplettendheid vaak ernstiger. In het scheepvaartverkeer is dat bij een dergelijk incident niet denkbaar’, motiveerde hij zijn (milde) besluit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Boete voor onachtzame loods | Schuttevaer.nl

Boete voor onachtzame loods

De Middelburgse kantonrechter G. van Unnik heeft een 57-jarige loods uit Oost-Souburg vrijdag 27 september schuldig bevonden aan de gronding van het Chinese zeeschip Li Xiang Shi Yu bij Vlissingen. De kapitein werd vrijgesproken. Dat is opmerkelijk, hij was immers gezagvoerder.

De loods moet een boete van 600 euro betalen, omdat hij als loods op 26 augustus 2011 in Vlissingen de bovenmaatse Li Xiang Shi Yu op het oostelijk havenhoofd in de Sloehaven liet lopen. ‘U heeft onvoldoende rekening gehouden met de stroomsnelheid. De stroom was sterker dan u dacht’, oordeelde de kantonrechter. Hij maakte ten aanzien van de straf de vergelijking tussen het weg- en scheepvaartverkeer. ‘In het wegverkeer zijn de gevolgen van een onoplettendheid vaak ernstiger. In het scheepvaartverkeer is dat bij een dergelijk incident niet denkbaar’, motiveerde hij zijn (milde) besluit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer