Zeevrachtenmarkt: Voor de capesizers dalen de vrachten alweer

Het lijkt erop dat de stijging van de huren en vrachten van de capesizers beperkt blijft in hoogte en duur. De Ping May (178.043 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Amsterdam voor een Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 16.000 per dag. In het Verre Oosten werden alweer charters afgesloten waarbij de huren minder dan $ 10.000 per dag bedroegen. De Ina (176.423 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering Jintang, via Indonesië, teruglevering China voor $ 9000 per dag.

Voor de panamaxen is het inmiddels volop zomer met bijbehorende dalende huren en vrachten. Vooral in het Verre Oosten zijn de charterhuren laag. De Alam Padu (87.052 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering Matsushima, via oostkust Australië, teruglevering Zuid-China voor $ 7500 per dag. Vanaf de oostkust van Zuid-Amerika en uit de US Gulf zijn er nog wel wat redelijk betalende reizen, maar dat wordt ook minder doordat schepen, desnoods in ballast, naar die regio reizen. De Barito (73.008 dwt, 1996) werd gecharterd voor een reis van de oostkust van Zuid-Amerika naar Singapore/Japan voor $ 14.500 per dag plus een ballastbonus van $ 450.000. Uit de charterhuren die voor langere periodes worden betaald blijkt dat het vertrouwen op herstel niet groot is. De Rosco Palm (82.087 dwt, 2011) werd voor 11/13 maanden gecharterd voor $ 8750 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Voor de capesizers dalen de vrachten alweer | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Voor de capesizers dalen de vrachten alweer

Het lijkt erop dat de stijging van de huren en vrachten van de capesizers beperkt blijft in hoogte en duur. De Ping May (178.043 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Amsterdam voor een Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 16.000 per dag. In het Verre Oosten werden alweer charters afgesloten waarbij de huren minder dan $ 10.000 per dag bedroegen. De Ina (176.423 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering Jintang, via Indonesië, teruglevering China voor $ 9000 per dag.

Voor de panamaxen is het inmiddels volop zomer met bijbehorende dalende huren en vrachten. Vooral in het Verre Oosten zijn de charterhuren laag. De Alam Padu (87.052 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering Matsushima, via oostkust Australië, teruglevering Zuid-China voor $ 7500 per dag. Vanaf de oostkust van Zuid-Amerika en uit de US Gulf zijn er nog wel wat redelijk betalende reizen, maar dat wordt ook minder doordat schepen, desnoods in ballast, naar die regio reizen. De Barito (73.008 dwt, 1996) werd gecharterd voor een reis van de oostkust van Zuid-Amerika naar Singapore/Japan voor $ 14.500 per dag plus een ballastbonus van $ 450.000. Uit de charterhuren die voor langere periodes worden betaald blijkt dat het vertrouwen op herstel niet groot is. De Rosco Palm (82.087 dwt, 2011) werd voor 11/13 maanden gecharterd voor $ 8750 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer