Vrij na ruim twee jaar gijzeling

Twee Deense en vier Filipijnse zeelieden die ruim twee jaar in handen van Somalische piraten waren zijn op 30 april vrijgelaten. De mannen, de complete bemanning, werden op 12 januari 2011 in de Golf van Aden vanaf de Deense kustvaarder Leopard gekidnapt en op een geheime plek gevangen gehouden.

De eigenaar van het schip, rederij Shipcraft, wil niet bekendmaken hoe hoog het losgeld was dat is betaald. Het enige dat directeur Claus Bech van Shipcraft erover wil zeggen is dat het gaat om een miljoenenbedrag en dat dat hoger was dan eerder is betaald in gevallen waarin Deense burgers werden vrijgekocht. De Deense zender TV2 zegt te weten dat het zou gaan om 6,9 miljoen dollar.

De Leopard was ten tijde van de overval met een lading wapens onderweg naar Mumbai. Aanvankelijk werd gevreesd dat de piraten ook de wapens zouden stelen. Niet bekend is of ze op de hoogte waren van de aard van de lading. Shipcraft is gespecialiseerd in het vervoer van wapens en nucleaire producten.

De piraten maakten tijdens de overval de stuurinrichting van de Leopard defect en lieten het schip aan haar lot over.

In de loop van de kidnapping zetten de piraten een aantal filmpjes op Youtube waarin diverse gegijzelden dramatische oproepen deden aan de Deense en Filipijnse autoriteiten en de rederij om hun vrijlating te bewerkstelligen. Ook mochten de gegijzelden enkele keren contact opnemen met hun familie. Aangenomen wordt dat dat gebeurde om het dramatische effect te vergroten en maatschappij en regeringen verder onder druk te zetten.

Tijdens hun gevangenschap zijn de gegijzelden regelmatig naar andere plekken gebracht.

Shipcraft kreeg van verschillende kanten zware kritiek te verduren over de opstelling in deze zaak. Het bedrijf verkeerde een tijdlang in een financieel slechte positie en er gingen stemmen op dat het bedrijf liever de rederij redde dan de zeelieden.

Shipcraft had tot kort voor de overval van januari 2011 privé-beveiligers aan boord die net voor de oversteek van de Golf van Aden van boord waren gegaan. Ook daarover kreeg het bedrijf de nodige kritiek, vooral vanwege de speciale lading.

Claus Bech is direct na het bekend worden van de vrijlating afgereisd naar de geheime plaats waar de mannen nu verblijven. Daar worden ze onderzocht en behandeld door doktoren en psychiaters. (WdN)

Vrij na ruim twee jaar gijzeling | Schuttevaer.nl

Vrij na ruim twee jaar gijzeling

Twee Deense en vier Filipijnse zeelieden die ruim twee jaar in handen van Somalische piraten waren zijn op 30 april vrijgelaten. De mannen, de complete bemanning, werden op 12 januari 2011 in de Golf van Aden vanaf de Deense kustvaarder Leopard gekidnapt en op een geheime plek gevangen gehouden.

De eigenaar van het schip, rederij Shipcraft, wil niet bekendmaken hoe hoog het losgeld was dat is betaald. Het enige dat directeur Claus Bech van Shipcraft erover wil zeggen is dat het gaat om een miljoenenbedrag en dat dat hoger was dan eerder is betaald in gevallen waarin Deense burgers werden vrijgekocht. De Deense zender TV2 zegt te weten dat het zou gaan om 6,9 miljoen dollar.

De Leopard was ten tijde van de overval met een lading wapens onderweg naar Mumbai. Aanvankelijk werd gevreesd dat de piraten ook de wapens zouden stelen. Niet bekend is of ze op de hoogte waren van de aard van de lading. Shipcraft is gespecialiseerd in het vervoer van wapens en nucleaire producten.

De piraten maakten tijdens de overval de stuurinrichting van de Leopard defect en lieten het schip aan haar lot over.

In de loop van de kidnapping zetten de piraten een aantal filmpjes op Youtube waarin diverse gegijzelden dramatische oproepen deden aan de Deense en Filipijnse autoriteiten en de rederij om hun vrijlating te bewerkstelligen. Ook mochten de gegijzelden enkele keren contact opnemen met hun familie. Aangenomen wordt dat dat gebeurde om het dramatische effect te vergroten en maatschappij en regeringen verder onder druk te zetten.

Tijdens hun gevangenschap zijn de gegijzelden regelmatig naar andere plekken gebracht.

Shipcraft kreeg van verschillende kanten zware kritiek te verduren over de opstelling in deze zaak. Het bedrijf verkeerde een tijdlang in een financieel slechte positie en er gingen stemmen op dat het bedrijf liever de rederij redde dan de zeelieden.

Shipcraft had tot kort voor de overval van januari 2011 privé-beveiligers aan boord die net voor de oversteek van de Golf van Aden van boord waren gegaan. Ook daarover kreeg het bedrijf de nodige kritiek, vooral vanwege de speciale lading.

Claus Bech is direct na het bekend worden van de vrijlating afgereisd naar de geheime plaats waar de mannen nu verblijven. Daar worden ze onderzocht en behandeld door doktoren en psychiaters. (WdN)