Biomassaschip voor het eerst in Gent

Het zeeschip GDF SUEZ Ghent heeft maandag 16 mei voor het eerst aangelegd in de haven van Gent. Het schip vervoerde houtpellets afkomstig uit Canada voor de centrale van Electrabel. Deze eerste aanloop sluit aan bij de verdere ontwikkeling in de haven van Gent van de biogebaseerde economie. Het is de eerste maal dat een schip van zo’n omvang de naam ‘Gent’ draagt.

zeeschip Ghent

De houtpellets dienen als brandstof voor de Electrabelcentrale van Rodenhuize. Deze centrale wordt momenteel omgebouwd tot een 100% biomassacentrale die jaarlijks 320.000 gezinnen zal kunnen voorzien van groene stroom. De CO2-uitstoot per ton vervoerd door het schip vanuit Canada komt overeen met de emissie van een vrachtwagen over een afstand van 650 kilometer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Biomassaschip voor het eerst in Gent | Schuttevaer.nl

Biomassaschip voor het eerst in Gent

Het zeeschip GDF SUEZ Ghent heeft maandag 16 mei voor het eerst aangelegd in de haven van Gent. Het schip vervoerde houtpellets afkomstig uit Canada voor de centrale van Electrabel. Deze eerste aanloop sluit aan bij de verdere ontwikkeling in de haven van Gent van de biogebaseerde economie. Het is de eerste maal dat een schip van zo’n omvang de naam ‘Gent’ draagt.

zeeschip Ghent

De houtpellets dienen als brandstof voor de Electrabelcentrale van Rodenhuize. Deze centrale wordt momenteel omgebouwd tot een 100% biomassacentrale die jaarlijks 320.000 gezinnen zal kunnen voorzien van groene stroom. De CO2-uitstoot per ton vervoerd door het schip vanuit Canada komt overeen met de emissie van een vrachtwagen over een afstand van 650 kilometer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer