Zeevrachtenmarkt: Capesizers hebben het moeilijk

Voor de capesizers daalden de charterhuren in het Verre Oosten inmiddels onder de $ 10.000 per dag. Op de Atlantische routes was het nog iets beter, maar voor hoe lang nog. De Royal Oasis (161.192 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Narvik, teruglevering West-Europa voor $ 14.000 per dag. Maar waarschijnlijk liggen de charterhuren daar inmiddels alweer onder. Er worden weinig charters gesloten en nog minder gepubliceerd.

Opleggen of het slopen van oudere schepen is een serieuze optie geworden voor de reders. Er ging dit jaar al een zestal capesizers naar de slopers, maar gezien het tonnage dat is besteld en dit en volgend jaar in de vaart komt, is dit een druppel op een gloeiende plaat. Voor de panamaxen is het op de Atlantische routes beter dan in het Verre Oosten, maar de markt is niet best al is er sinds enige dagen sprake van een lichte verbetering, waarbij twijfel is of deze blijvend zal zijn. De Million Trader II (76.466 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Taiwan via Indonesië, teruglevering Italië voor $ 11.250 per dag, de Ever Shining oplevering Rotterdam, via Kokkola, teruglevering China voor $ 27.000 per dag. De Sea Empire (79.800 dwt, 2010) werd voor 3 tot 5 maanden gecharterd voor $ 19.000 per dag, voor een modern schip een lage huur.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Capesizers hebben het moeilijk | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Capesizers hebben het moeilijk

Voor de capesizers daalden de charterhuren in het Verre Oosten inmiddels onder de $ 10.000 per dag. Op de Atlantische routes was het nog iets beter, maar voor hoe lang nog. De Royal Oasis (161.192 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Narvik, teruglevering West-Europa voor $ 14.000 per dag. Maar waarschijnlijk liggen de charterhuren daar inmiddels alweer onder. Er worden weinig charters gesloten en nog minder gepubliceerd.

Opleggen of het slopen van oudere schepen is een serieuze optie geworden voor de reders. Er ging dit jaar al een zestal capesizers naar de slopers, maar gezien het tonnage dat is besteld en dit en volgend jaar in de vaart komt, is dit een druppel op een gloeiende plaat. Voor de panamaxen is het op de Atlantische routes beter dan in het Verre Oosten, maar de markt is niet best al is er sinds enige dagen sprake van een lichte verbetering, waarbij twijfel is of deze blijvend zal zijn. De Million Trader II (76.466 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Taiwan via Indonesië, teruglevering Italië voor $ 11.250 per dag, de Ever Shining oplevering Rotterdam, via Kokkola, teruglevering China voor $ 27.000 per dag. De Sea Empire (79.800 dwt, 2010) werd voor 3 tot 5 maanden gecharterd voor $ 19.000 per dag, voor een modern schip een lage huur.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer