Zeevrachtenmarkt – Zomerdip voor droge bulkers

De droge bulkers sukkelen de zomer door. De vraag naar capesizers nam verder af en de huren kwamen op een laag niveau. De Cape Hawk (161.425 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Pohang, via Brazilië, teruglevering Japan voor $ 22.000 per dag, de Bosporous (150.972 dwt, 1995) oplevering Xingang, via Oostkust Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 23.000 per dag. Voor de panamaxen daalden de huren ook. De Angelic Power (74.750 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Shanghai, via Indonesië, teruglevering China voor $ 17.000 per dag, de Sea Joy (73.454dwt, 2000) oplevering West-Europa voor twee Atlantische reizen voor $ 28.000 per dag.

Voor de supramaxen was de Oostkust van de Verenigde Staten de regio waar nog wat te verdienen viel. De Ocean Alliance (52.388 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Houston, teruglevering West-Europa voor $ 32.500 per dag. Sommige reders waren bereid om een verliesgevende reis te maken om naar de Oostkust van de VS te komen. De Thor Integrity (52.375 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Noord-China, teruglevering US Gulf voor $ 11.600 per dag. Er is kennelijk weinig vertrouwen dat de markt van de droge bulkers snel zal verbeteren, want voor het eerst in ruim acht maanden daalden de prijzen voor tweedehands droge bulkers. Vooral voor de capesizers was de daling groot, in korte tijd daalde de waarde met $ 400.000. Niettemin gaat het bestellen van nieuwe droge bulkers door, vooral capesizers en panamaxen worden besteld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt – Zomerdip voor droge bulkers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt – Zomerdip voor droge bulkers

De droge bulkers sukkelen de zomer door. De vraag naar capesizers nam verder af en de huren kwamen op een laag niveau. De Cape Hawk (161.425 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Pohang, via Brazilië, teruglevering Japan voor $ 22.000 per dag, de Bosporous (150.972 dwt, 1995) oplevering Xingang, via Oostkust Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 23.000 per dag. Voor de panamaxen daalden de huren ook. De Angelic Power (74.750 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Shanghai, via Indonesië, teruglevering China voor $ 17.000 per dag, de Sea Joy (73.454dwt, 2000) oplevering West-Europa voor twee Atlantische reizen voor $ 28.000 per dag.

Voor de supramaxen was de Oostkust van de Verenigde Staten de regio waar nog wat te verdienen viel. De Ocean Alliance (52.388 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Houston, teruglevering West-Europa voor $ 32.500 per dag. Sommige reders waren bereid om een verliesgevende reis te maken om naar de Oostkust van de VS te komen. De Thor Integrity (52.375 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Noord-China, teruglevering US Gulf voor $ 11.600 per dag. Er is kennelijk weinig vertrouwen dat de markt van de droge bulkers snel zal verbeteren, want voor het eerst in ruim acht maanden daalden de prijzen voor tweedehands droge bulkers. Vooral voor de capesizers was de daling groot, in korte tijd daalde de waarde met $ 400.000. Niettemin gaat het bestellen van nieuwe droge bulkers door, vooral capesizers en panamaxen worden besteld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer