Column

Overal waar u vaart: natte voeten

In mijn vorige column heb ik mijn ervaringen in Japan met u gedeeld. Ik kreeg daar veel reactie op. Herkenbaar was vooral de houding van het Nederlandse ‘schouderophalen’ tegenover het ‘schouders eronder zetten’ in Japan.

Andries de Weerd. Beeld KBN

Deze vergelijking blijft erg bij mij hangen. We zijn even een stuurloos land. Het vormen van een nieuw kabinet vraagt geduld. En in welke richting gaan we hierna? Voor mij is investeren in een betrouwbare infrastructuur belangrijk. Dan moeten de schouders eronder. Aanpakken! Zie ik nog niet direct gebeuren. Daar zullen wij hard voor moeten knokken. Aan onze schouders zal het niet liggen.

Bijna verzopen

Onrustig word ik de laatste tijd ook van onze natuur. We zijn bijna ‘verzopen’ door een unieke combinatie van regenwater met rivierwater en zeewater. Dan ook nog de wind uit de verkeerde hoek en je ligt zomaar een week voor de Oranjesluizen te kijken. Dat was een heel slechte ervaring, maar ook een waarschuwing.

Het IJsselmeer heeft sinds 2019 een Nieuw IJsselmeerpeil. Tot dat jaar werd een strak zomer- en winterpeil gehanteerd. Van 1 april tot 1 oktober hadden we een zomerpeil op -0,20 NAP en van 1 oktober tot 1 april werd het winterpeil op -0,40 NAP nagestreefd. De gedachte hierachter is, dat in de winter we een storm kunnen verwachten. Dan heb je liever een lagere waterstand. In de zomer verdampt er veel water, is het land wat droger en heb je liever een voorraadje, zodat je makkelijk wat water kunt inlaten in de sloten.

Diepgang is tonnen

In 2015 werden wij (Schuttevaer) gevraagd mee te denken over wijziging van deze afspraken. De natuur bleek behoefte te hebben aan meer fluctuerende waterstanden. Dat zou de groei van riet langs de oever ten goede komen. En broedende vogels hadden er ook baat bij. Er zat een hele club specialisten bij elkaar om hier een besluit over te nemen. Voor ons was het belangrijk dat het peil niet onder de bestaande waarden zou komen. Diepgang is tonnen. Besloten werd dat het water in de zomer mocht stijgen tot -0,10 NAP. Dan kon het IJsselmeer/Markermeer nog meer voorráad opbouwen voor een droge periode. Konden wij als scheepvaart niet tegen zijn.
Er bleek ook behoefte te zijn om in de herfst zo nu en dan niet gelijk naar -0,40 NAP te gaan, maar langzamer te zakken. Hier konden wij ook geen bezwaar tegen hebben. Diepgang is tonnen!

En toen ging het regenen

En toen begon het te regenen. En nog meer te regenen in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. En dat regenwater ging voor een groot deel via de IJssel naar het IJsselmeer en via de spuien in de Afsluitdijk naar de Waddenzee. Door langdurige harde wind op de Noordzee steeg het water op de Waddenzee meer dan gebruikelijk. De laagwatervensters om via de Afsluitdijk te lozen werden korter. Het water in het IJsselmeer/Markermeer bleef stijgen. En de nieuwe pompen in de Afsluitdijk bij Den Oever zijn nog in aanbouw. Jammer, die hadden een groot deel van het probleem kunnen oplossen.

Aanpasssing nodig

Alternatief is nog lozen via de schuif bij de Oranjesluizen? Helaas, het IJ en Noordzeekanaal klotsten ook al 12 centimeter boven de normale waterstand. Gevolg: een week niet schutten door de Oranjesluizen en PWA-kolk. Zeer slecht voor het imago van de binnenvaart en veel kosten voor de schippers.

Wat hebben we hiervan geleerd? Het sluizencomplex zal moeten worden aangepast aan deze grillen van de natuur. Water opsparen in de zomer is leuk, maar niet meer zo lang wachten met het uitzakken. En dan die pompen bij Den Oever? Aanpakken! Schouders eronder! Dan zijn ze voor het komende winterseizoen klaar mag ik hopen.

Goede reis en droge voeten gewenst.

Andries de Weerd
Regio-coördinator Noord-Holland en IJsselmeer
06 53 82 61 37 / a.deweerd@binnenvaart.nl

Overal waar u vaart: natte voeten | Schuttevaer.nl
Column

Overal waar u vaart: natte voeten

In mijn vorige column heb ik mijn ervaringen in Japan met u gedeeld. Ik kreeg daar veel reactie op. Herkenbaar was vooral de houding van het Nederlandse ‘schouderophalen’ tegenover het ‘schouders eronder zetten’ in Japan.

Andries de Weerd. Beeld KBN

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer