Vrachtenmarkt: BHP Biliton brengt reuring in de markt

In de droge-ladingmarkt was het opnieuw een mijnonderneming, dit keer BHP Billiton, die de huren voor de capesizers deed stijgen door een flink aantal charters af te sluiten. De vorige opleving was alweer voorbij, maar nu dus weer een nieuwe en waarschijnlijk opnieuw van korte duur. De vrachten voor erts van Brazilië naar China lagen rond $ 21 per ton van Australië naar China rond $ 7,60 per ton.

Voor de panamaxen werd de markt wat beter, vooral door graanaanbod van de Oostkust van Zuid-Amerika voor vooral China en andere Aziatische landen en het Midden-Oosten. De Ariana (76.631 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering Singapore, via Oostkust Zuid-Amerika, teruglevering China voor $ 18.500 per dag. Op de Atlantische routes lagen de huren hier flink boven. De Angelic Protector (77.958 dwt, 1997) werd gecharterd oplevering Piraeus, teruglevering China voor $ 27.500 per dag, de Giuseppe Rizzo (77.684 dwt, 2004) oplevering Amsterdam, teruglevering India voor $ 33.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: BHP Biliton brengt reuring in de markt | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: BHP Biliton brengt reuring in de markt

In de droge-ladingmarkt was het opnieuw een mijnonderneming, dit keer BHP Billiton, die de huren voor de capesizers deed stijgen door een flink aantal charters af te sluiten. De vorige opleving was alweer voorbij, maar nu dus weer een nieuwe en waarschijnlijk opnieuw van korte duur. De vrachten voor erts van Brazilië naar China lagen rond $ 21 per ton van Australië naar China rond $ 7,60 per ton.

Voor de panamaxen werd de markt wat beter, vooral door graanaanbod van de Oostkust van Zuid-Amerika voor vooral China en andere Aziatische landen en het Midden-Oosten. De Ariana (76.631 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering Singapore, via Oostkust Zuid-Amerika, teruglevering China voor $ 18.500 per dag. Op de Atlantische routes lagen de huren hier flink boven. De Angelic Protector (77.958 dwt, 1997) werd gecharterd oplevering Piraeus, teruglevering China voor $ 27.500 per dag, de Giuseppe Rizzo (77.684 dwt, 2004) oplevering Amsterdam, teruglevering India voor $ 33.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer