KVNR voorspelt omgekeerde modal shift

Voorzitter Tineke Netelenbos van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) waarschuwt voor een ‘omgekeerde modal shift’ per 2015 in Europa. Er gaat dan lading van het water naar de weg in plaats van omgekeerd. Dit als gevolg van het besluit van de International Maritime Organization (IMO) de milieu-eisen aan scheepsbrandstoffen aan te scherpen.

KVNR voorspelt omgekeerde modal shift

Netelenbos zei dit op de jaarvergadering van de reders in Delft. ‘De IMO heeft op 9 oktober het historische besluit genomen het zwavelgehalte van scheepsbrandstoffen en de uitstoot van stikstofdioxides drastisch te verlagen. Hiermee wordt ook de uitstoot van fijnstof beperkt. Deze eisen, vastgelegd in de annex VI van Marpol, worden 1 juli 2010 van kracht.’ Hierdoor zullen de brandstofkosten stijgen. Met name in 2015 voor de scheepvaart in Oost- en Noordzee, als  de 0,1 procents zwaveleis in deze emission control aerea (eca) van kracht wordt. Dit betekent namelijk dat schepen hier moeten overschakelen van stookolie naar gasolie, of andere milieuvriendelijke brandstoffen. Netelenbos: ‘Met name de ferryrederijen lijken hierdoor onevenredig zwaar te worden getroffen, omdat zij veelal alleen in eca actief zijn.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

KVNR voorspelt omgekeerde modal shift | Schuttevaer.nl

KVNR voorspelt omgekeerde modal shift

Voorzitter Tineke Netelenbos van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) waarschuwt voor een ‘omgekeerde modal shift’ per 2015 in Europa. Er gaat dan lading van het water naar de weg in plaats van omgekeerd. Dit als gevolg van het besluit van de International Maritime Organization (IMO) de milieu-eisen aan scheepsbrandstoffen aan te scherpen.

KVNR voorspelt omgekeerde modal shift

Netelenbos zei dit op de jaarvergadering van de reders in Delft. ‘De IMO heeft op 9 oktober het historische besluit genomen het zwavelgehalte van scheepsbrandstoffen en de uitstoot van stikstofdioxides drastisch te verlagen. Hiermee wordt ook de uitstoot van fijnstof beperkt. Deze eisen, vastgelegd in de annex VI van Marpol, worden 1 juli 2010 van kracht.’ Hierdoor zullen de brandstofkosten stijgen. Met name in 2015 voor de scheepvaart in Oost- en Noordzee, als  de 0,1 procents zwaveleis in deze emission control aerea (eca) van kracht wordt. Dit betekent namelijk dat schepen hier moeten overschakelen van stookolie naar gasolie, of andere milieuvriendelijke brandstoffen. Netelenbos: ‘Met name de ferryrederijen lijken hierdoor onevenredig zwaar te worden getroffen, omdat zij veelal alleen in eca actief zijn.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer