Vrachtenmarkt: Er gaan slachtoffers vallen

De huren en vrachten in de droge-ladingmarkt zijn tot een niveau gedaald waarbij duidelijk wordt dat er spoedig slachtoffers zullen vallen, zeker bij de huidige situatie waarbij bedrijven heel moeilijk aan krediet kunnen komen, zeker als ze in de problemen zitten.

Het is bijna drie jaar geleden dat de huren voor de panamaxen zo laag waren en toen was de koopkracht van de dollar wel wat hoger dan nu. De Grand Anemi (76.650 dwt, 1988) werd gecharterd oplevering Shanghai, teruglevering Vlissingen voor $ 16.000 per dag, de Suerte (72.515 dwt, 1995) voor een Atlantische reis, oplevering en teruglevering West-Europa voor $ 17.000 per dag. Periodecharters worden voor panamaxen nauwelijks meer gesloten omdat er geen voorspelling meer te maken is over de markt. De Great Century (73.500 dwt, 1999) werd voor drie tot vijf maanden gecharterd voor $ 28.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Er gaan slachtoffers vallen | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Er gaan slachtoffers vallen

De huren en vrachten in de droge-ladingmarkt zijn tot een niveau gedaald waarbij duidelijk wordt dat er spoedig slachtoffers zullen vallen, zeker bij de huidige situatie waarbij bedrijven heel moeilijk aan krediet kunnen komen, zeker als ze in de problemen zitten.

Het is bijna drie jaar geleden dat de huren voor de panamaxen zo laag waren en toen was de koopkracht van de dollar wel wat hoger dan nu. De Grand Anemi (76.650 dwt, 1988) werd gecharterd oplevering Shanghai, teruglevering Vlissingen voor $ 16.000 per dag, de Suerte (72.515 dwt, 1995) voor een Atlantische reis, oplevering en teruglevering West-Europa voor $ 17.000 per dag. Periodecharters worden voor panamaxen nauwelijks meer gesloten omdat er geen voorspelling meer te maken is over de markt. De Great Century (73.500 dwt, 1999) werd voor drie tot vijf maanden gecharterd voor $ 28.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer