Bouw splijtbakken terug in Nederland

Baars Charter in Sliedrecht heeft voor het eerst in lange tijd weer splijtbakken besteld bij een Nederlandse werf. Baars liet de bakken voor zijn verhuurvloot decennia lang in Oost-Europa bouwen, maar de jongste vier zijn nu in aanbouw bij Greendeck in Waterhuizen, op de voormalige locatie van scheepswerf Pattje.

Leens Baars en Bert Advocaat

Door Jacques Kraaijeveld
‘We laten momenteel vier splijtbakken maken van 335 kuub en daarna nog eens twee van 850 kuub’, zegt Leen Baars, directeur van Baars Confloat en Baars Charter in Sliedrecht. ‘Dat doen we omdat de markt erom vraagt. Wij willen bij de tijd blijven, reden waarom wij regelmatig onze bakkenvloot vernieuwen. Recent zijn twee identieke splijtbakken van 335 kuub opgeleverd door een werf in Slowakije. Die worden ingezet op de Donau en komen dus niet naar Nederland. De laatste vier vaartuigen worden gebouwd in Waterhuizen, op de locatie van de voormalige scheepswerf Pattje. Daarmee kiest Baars weer voor Nederlandse makelij, iets dat sinds de jaren ‘70 praktisch niet meer is gebeurd: zo heeft Baars Charter nog twee zeegaande splijtbakken van 700 kuub in de verhuur die in 1974 zijn opgeleverd door Scheepswerf Slob. De afgelopen jaren zijn voor Baars een 25-tal splijtbakken in Hongarije en Slowakije gebouwd. Baars Charter exploiteert nu zo’n 50 bakken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Bouw splijtbakken terug in Nederland | Schuttevaer.nl

Bouw splijtbakken terug in Nederland

Baars Charter in Sliedrecht heeft voor het eerst in lange tijd weer splijtbakken besteld bij een Nederlandse werf. Baars liet de bakken voor zijn verhuurvloot decennia lang in Oost-Europa bouwen, maar de jongste vier zijn nu in aanbouw bij Greendeck in Waterhuizen, op de voormalige locatie van scheepswerf Pattje.

Leens Baars en Bert Advocaat

Door Jacques Kraaijeveld
‘We laten momenteel vier splijtbakken maken van 335 kuub en daarna nog eens twee van 850 kuub’, zegt Leen Baars, directeur van Baars Confloat en Baars Charter in Sliedrecht. ‘Dat doen we omdat de markt erom vraagt. Wij willen bij de tijd blijven, reden waarom wij regelmatig onze bakkenvloot vernieuwen. Recent zijn twee identieke splijtbakken van 335 kuub opgeleverd door een werf in Slowakije. Die worden ingezet op de Donau en komen dus niet naar Nederland. De laatste vier vaartuigen worden gebouwd in Waterhuizen, op de locatie van de voormalige scheepswerf Pattje. Daarmee kiest Baars weer voor Nederlandse makelij, iets dat sinds de jaren ‘70 praktisch niet meer is gebeurd: zo heeft Baars Charter nog twee zeegaande splijtbakken van 700 kuub in de verhuur die in 1974 zijn opgeleverd door Scheepswerf Slob. De afgelopen jaren zijn voor Baars een 25-tal splijtbakken in Hongarije en Slowakije gebouwd. Baars Charter exploiteert nu zo’n 50 bakken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer