Door Jacques Kraaijeveld
‘We laten momenteel vier splijtbakken maken van 335 kuub en daarna nog eens twee van 850 kuub’, zegt Leen Baars, directeur van Baars Confloat en Baars Charter in Sliedrecht. ‘Dat doen we omdat de markt erom vraagt. Wij willen bij de tijd blijven, reden waarom wij regelmatig onze bakkenvloot vernieuwen. Recent zijn twee identieke splijtbakken van 335 kuub opgeleverd door een werf in Slowakije. Die worden ingezet op de Donau en komen dus niet naar Nederland. De laatste vier vaartuigen worden gebouwd in Waterhuizen, op de locatie van de voormalige scheepswerf Pattje. Daarmee kiest Baars weer voor Nederlandse makelij, iets dat sinds de jaren ‘70 praktisch niet meer is gebeurd: zo heeft Baars Charter nog twee zeegaande splijtbakken van 700 kuub in de verhuur die in 1974 zijn opgeleverd door Scheepswerf Slob. De afgelopen jaren zijn voor Baars een 25-tal splijtbakken in Hongarije en Slowakije gebouwd. Baars Charter exploiteert nu zo’n 50 bakken.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?