Koelen voorkomt storing bruggen Margrietkanaal

Om storingen aan bruggen te voorkomen is Rijkswaterstaat Noord-Nederland dinsdag 23 juli met loonbedrijven begonnen om bruggen over het Prines Margrietkanaal preventief te koelen. Het gaat om de bruggen te Stroobos, Spannenburg en Oudeschouw.

De brug in Stroobos is één van de bruggen over het Prinses Margrietkanaal die koel en bedienbaar worden gehouden. (Foto: De Vries Media)
Rijkswaterstaat Noord Nederland heeft aannemersbedrijven disndag in het werk gesteld om een aantal bruggen te koelen met water.Het koelen van bruggen is volgens Rijkswaterstaat nodig om storingen te voorkomen. Het gaat om de bruggen te Stroobos, Spannenburg en Oudeschouw.Een trekker met een tankwagen met water rijdt regelmatig over de brug om deze nat en koel te houden. Door het natte wegdek kan het wegdek gladder zijn dan normaal. Rijkswaterstaat heeft hiervoor waarschuwingsborden geplaatst.

Een trekker met een tankwagen met water rijdt regelmatig over de bruggen om deze nat en koel te houden. Voorlopig gaat het koelen woensdag en donderdag van 11 tot 20 uur door. Het natte wegdek kan gladder zijn dan normaal. Rijkswaterstaat heeft hiervoor waarschuwingsborden geplaatst.

Code oranje

In heel Nederland, behalve in het Waddengebied, is code oranje van kracht wegens de voorziene extreme hitte. Dat meldt het KNMI. In het Waddengebied geldt code geel.

Maximumtemperaturen liggen dinsdag in een groot deel van het land tussen de 30 en 34 graden. Woensdag liggen ze tussen 32 en 38 graden en donderdag tussen 33 en 39 graden. ‘Ook in de nachten koelt het maar moeizaam af, de minimumtemperaturen liggen rond de 20 graden. Ook vrijdag volgt nog een tropische dag’, aldus het weerinstituut.

Code oranje houdt in dat er grote kans is op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast.

Nationaal Hitteplan

Eerder dinsdag kondigde het RIVM al het Nationaal Hitteplan af voor heel Nederland. De extreme hitte kan tot problemen leiden voor mensen met een kwetsbare gezondheid. Gewaakt moet worden voor uitdroging en oververhitting. Maandag kondigden de NS en spoorbeheerder ProRail maatregelen aan wegens de aankomende hitte, omdat deze tot overlast kan leiden. Zo worden extra verkeersleiders en storingsploegen ingezet.

Deze week worden mogelijk temperatuurrecords geboekt.

Problemen met oververhitte bruggen begonnen zich afgelopen week al voor te doen. Het Haarlems Dagblad meldt dat de Schoterbrug meerdere keren niet meer worden gesloten door problemen met de pompen die de brug aandrijven. Volgens een gemeentewoordvoerder was de brug buiten werking door ’scheefloop van de hydrauliek’.

Waterpeilen

De week verloopt zeer warm en regen wordt niet eerder verwacht dan in het volgend weekend, meldt de website Waterpeilen.nl. De waterstand in de Rijn daalt gestaag verder. De Rijnafvoer is deze week onder de 1500 m3/s gezakt. Dat betekent dat de verzilting vanuit zee merkbaar wordt in het Benedenrivierengebied en het IJsselmeer en er steeds meer problemen zullen ontstaan bij de inname van zoetwater.  De Maas hoeft voorlopig niet te rekenen op extra water en blijft zeer laag voor de tijd van het jaar.

Koelen voorkomt storing bruggen Margrietkanaal | Schuttevaer.nl

Koelen voorkomt storing bruggen Margrietkanaal

Om storingen aan bruggen te voorkomen is Rijkswaterstaat Noord-Nederland dinsdag 23 juli met loonbedrijven begonnen om bruggen over het Prines Margrietkanaal preventief te koelen. Het gaat om de bruggen te Stroobos, Spannenburg en Oudeschouw.

De brug in Stroobos is één van de bruggen over het Prinses Margrietkanaal die koel en bedienbaar worden gehouden. (Foto: De Vries Media)
Rijkswaterstaat Noord Nederland heeft aannemersbedrijven disndag in het werk gesteld om een aantal bruggen te koelen met water.Het koelen van bruggen is volgens Rijkswaterstaat nodig om storingen te voorkomen. Het gaat om de bruggen te Stroobos, Spannenburg en Oudeschouw.Een trekker met een tankwagen met water rijdt regelmatig over de brug om deze nat en koel te houden. Door het natte wegdek kan het wegdek gladder zijn dan normaal. Rijkswaterstaat heeft hiervoor waarschuwingsborden geplaatst.

Een trekker met een tankwagen met water rijdt regelmatig over de bruggen om deze nat en koel te houden. Voorlopig gaat het koelen woensdag en donderdag van 11 tot 20 uur door. Het natte wegdek kan gladder zijn dan normaal. Rijkswaterstaat heeft hiervoor waarschuwingsborden geplaatst.

Code oranje

In heel Nederland, behalve in het Waddengebied, is code oranje van kracht wegens de voorziene extreme hitte. Dat meldt het KNMI. In het Waddengebied geldt code geel.

Maximumtemperaturen liggen dinsdag in een groot deel van het land tussen de 30 en 34 graden. Woensdag liggen ze tussen 32 en 38 graden en donderdag tussen 33 en 39 graden. ‘Ook in de nachten koelt het maar moeizaam af, de minimumtemperaturen liggen rond de 20 graden. Ook vrijdag volgt nog een tropische dag’, aldus het weerinstituut.

Code oranje houdt in dat er grote kans is op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast.

Nationaal Hitteplan

Eerder dinsdag kondigde het RIVM al het Nationaal Hitteplan af voor heel Nederland. De extreme hitte kan tot problemen leiden voor mensen met een kwetsbare gezondheid. Gewaakt moet worden voor uitdroging en oververhitting. Maandag kondigden de NS en spoorbeheerder ProRail maatregelen aan wegens de aankomende hitte, omdat deze tot overlast kan leiden. Zo worden extra verkeersleiders en storingsploegen ingezet.

Deze week worden mogelijk temperatuurrecords geboekt.

Problemen met oververhitte bruggen begonnen zich afgelopen week al voor te doen. Het Haarlems Dagblad meldt dat de Schoterbrug meerdere keren niet meer worden gesloten door problemen met de pompen die de brug aandrijven. Volgens een gemeentewoordvoerder was de brug buiten werking door ’scheefloop van de hydrauliek’.

Waterpeilen

De week verloopt zeer warm en regen wordt niet eerder verwacht dan in het volgend weekend, meldt de website Waterpeilen.nl. De waterstand in de Rijn daalt gestaag verder. De Rijnafvoer is deze week onder de 1500 m3/s gezakt. Dat betekent dat de verzilting vanuit zee merkbaar wordt in het Benedenrivierengebied en het IJsselmeer en er steeds meer problemen zullen ontstaan bij de inname van zoetwater.  De Maas hoeft voorlopig niet te rekenen op extra water en blijft zeer laag voor de tijd van het jaar.