In zijn vragen verwees Boutkan naar ‘eerdere vergelijkbare ongevallen’, maar die hebben zich volgens GS sinds de invoering van de afstandsbediening sinds 1 januari 2014 niet voorgedaan. ‘Er was meermalen sprake van storingen aan de installaties. Daarbij was er in meerdere gevallen wel sprake van overlast, maar niet van (potentieel) onveilige situaties.’
Evaluatie
Bij de ingebruikname van de afstandsbediening heeft de leverancier een veiligheidsanalyse uitgevoerd. Er is volgens GS een veiligheidsmanagementsysteem en elke calamiteit wordt geëvalueerd, zo ook die bij de Noordersluis op 4 juni. ‘Indien uit de evaluatie naar voren komt dat er procesverbeteringen mogelijk zijn, dan zullen die worden doorgevoerd in de procesbeschrijvingen die de provincie Flevoland hanteert bij het bedienen van bruggen en sluizen.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?