‘Nooit eerder onveilige situaties door afstandsbediening’

Afstandsbediening voor de provinciale bruggen en sluizen in Flevoland heeft, afgezien van het ongeval op 4 juni met de Confianza in de Noordersluis, niet eerder geleid tot schade of onveilige situaties. Wel is er meermalen sprake geweest van overlast door storingen aan de installaties, zeggen Gedeputeerde Staten (GS) van Flevoland in antwoord op schriftelijke vragen van PVV-Statenlid Willem Boutkan.

In zijn vragen verwees Boutkan naar ‘eerdere vergelijkbare ongevallen’, maar die hebben zich volgens GS sinds de invoering van de afstandsbediening sinds 1 januari 2014 niet voorgedaan. ‘Er was meermalen sprake van storingen aan de installaties. Daarbij was er in meerdere gevallen wel sprake van overlast, maar niet van (potentieel) onveilige situaties.’
Evaluatie
Bij de ingebruikname van de afstandsbediening heeft de leverancier een veiligheidsanalyse uitgevoerd. Er is volgens GS een veiligheidsmanagementsysteem en elke calamiteit wordt geëvalueerd, zo ook die bij de Noordersluis op 4 juni. ‘Indien uit de evaluatie naar voren komt dat er procesverbeteringen mogelijk zijn, dan zullen die worden doorgevoerd in de procesbeschrijvingen die de provincie Flevoland hanteert bij het bedienen van bruggen en sluizen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Nooit eerder onveilige situaties door afstandsbediening’ | Schuttevaer.nl

‘Nooit eerder onveilige situaties door afstandsbediening’

Afstandsbediening voor de provinciale bruggen en sluizen in Flevoland heeft, afgezien van het ongeval op 4 juni met de Confianza in de Noordersluis, niet eerder geleid tot schade of onveilige situaties. Wel is er meermalen sprake geweest van overlast door storingen aan de installaties, zeggen Gedeputeerde Staten (GS) van Flevoland in antwoord op schriftelijke vragen van PVV-Statenlid Willem Boutkan.

In zijn vragen verwees Boutkan naar ‘eerdere vergelijkbare ongevallen’, maar die hebben zich volgens GS sinds de invoering van de afstandsbediening sinds 1 januari 2014 niet voorgedaan. ‘Er was meermalen sprake van storingen aan de installaties. Daarbij was er in meerdere gevallen wel sprake van overlast, maar niet van (potentieel) onveilige situaties.’
Evaluatie
Bij de ingebruikname van de afstandsbediening heeft de leverancier een veiligheidsanalyse uitgevoerd. Er is volgens GS een veiligheidsmanagementsysteem en elke calamiteit wordt geëvalueerd, zo ook die bij de Noordersluis op 4 juni. ‘Indien uit de evaluatie naar voren komt dat er procesverbeteringen mogelijk zijn, dan zullen die worden doorgevoerd in de procesbeschrijvingen die de provincie Flevoland hanteert bij het bedienen van bruggen en sluizen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer