Duitse binnenvaart kampt met oude sluizen, schepen, schippers en minister Ramsauer

Zo af en toe wordt de Duitse verkeersminister Peter Ramsauer in binnenvaartkringen nog wel eens hartelijk verwelkomd. Zoals onlangs toen hij de eerste grond verzette voor de bouw van een nieuwe sluiskolk in het Noord-Oostzeekanaal bij Brunsbüttel. In dat drukstbevaren kanaal van Duitsland wordt in de komende jaren 300 miljoen euro geïnvesteerd. En ja, als de minister ergens verschijnt wordt hij uiterst ‘höflich’ begroet en luistert men aandachtig. Maar als hij weer vertrekt, zijn de blije gezichten snel verdwenen. Want Ramsauer wordt niet bepaald gezien als vriend van de binnenvaart.

Duitse binnenvaart kampt met oude sluizen, schepen, schippers en minister Ramsauer

Meeste geld gaat naar Oostzeekanaal

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Duitse binnenvaart kampt met oude sluizen, schepen, schippers en minister Ramsauer | Schuttevaer.nl

Duitse binnenvaart kampt met oude sluizen, schepen, schippers en minister Ramsauer

Zo af en toe wordt de Duitse verkeersminister Peter Ramsauer in binnenvaartkringen nog wel eens hartelijk verwelkomd. Zoals onlangs toen hij de eerste grond verzette voor de bouw van een nieuwe sluiskolk in het Noord-Oostzeekanaal bij Brunsbüttel. In dat drukstbevaren kanaal van Duitsland wordt in de komende jaren 300 miljoen euro geïnvesteerd. En ja, als de minister ergens verschijnt wordt hij uiterst ‘höflich’ begroet en luistert men aandachtig. Maar als hij weer vertrekt, zijn de blije gezichten snel verdwenen. Want Ramsauer wordt niet bepaald gezien als vriend van de binnenvaart.

Duitse binnenvaart kampt met oude sluizen, schepen, schippers en minister Ramsauer
  • Meeste geld gaat naar Oostzeekanaal
  • Schipperspopulatie Duitsland vergrijst
  • Heel Baden-Württemberg blijft verstoken van 135-meterschepen
  • Vervoer over water heeft slechts klein marktaandeel in Duitsland

Door

Willem de Niet

Het budget voor instandhouding van vaarwegen in het bijna 7500 kilometer lange Duitse netwerk van kanalen en rivieren is al jaren niet toereikend en Ramsauer heeft gezegd dat dat ook niet zal veranderen. Hij vindt dat zijn prioriteiten de juiste zijn en dat daarvoor het budget maar voldoende moet zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer