Beroepsvaartsluizen in 2011 naar Topshuis

De Kreekraksluizen, Krammersluizen en de sluizen bij Hansweert worden vanaf volgend jaar bediend vanuit het Topshuis, het bedieningsgebouw van Rijkswaterstaat op het voormalige werkeiland Neeltje Jans in de monding van de Oosterschelde.

verkeerspost

Door Wout Bareman
Eind volgend jaar of uiterlijk begin 2012 volgen ook de sluizen van Terneuzen en de twee kanaalbruggen bij Sas van Gent en Sluiskil. Voor die bediening op afstand wordt de huidige verkeerspost op de Middenhavendam in Terneuzen uitgebreid.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Ik denk dat er al een goed voorbeeld is aan Sluis St.Andries.Deze wordt al enige tijd ook op afstand bediend door sluis Lith.Overdag is het geen probleem,maar s’nachts zit er maar een slm die moet dan 2 sluizen van Lith en de sluis van St.Andries bedienen met een ophaalbrug.Als de slm bezig is in bijv. Lith met schutten,zal degene in St.Andries even moeten wachten.Daarnaast komt in de toekomst ook nog de brugbediening van Macharen (haven Oss) ook nog bij>Dus nog langer wachten.
    Laatst was er een storing bij sluis St.Andries en daar 3 uur voor gelegen,want er moest een monteur ergens uit Limburg komen om iets te resetten>Nog geen 5 min werk….
    Door de afstandbediening zijn er ook veiligheidvoorzieningen getroffen bij St.Andries met de sluisdeuren.
    Deze schijnen bij iedere opening vergendeld te moeten worden,waardoor je enkele minuten,als de deuren al enige tijd open staan,pas het groene licht aan kan om in of uit te kunnen varen.

    Zo komt er binnen enkele jaren,ook al afstandbediening via een centrale in Zuid Limburg (Maasbracht)waar alle sluizen van de Maas vanuit wordt bediend>Over veiligheid gesproken..

    Het is er allemaal niet beter op geworden.

    Op de Zuid Willemsvaart waar maar een of twee schepen in varen is het iets anders als bijv. de Kreekrak- of Volkeraksluis waar meerdere schepen tegelijk geschut moet worden.

    Nb. Zo ben ik wel te spreken van de afstandbediening in Duitsland van o.a. op de Weser die vanuit Minden wordt bediend.
    Ben daar ook in de centrale geweest en is daar alles wel duidelijk te zien op camera’s.
    Maar hoe het s’nachts of met mist is ???

    Geplaatst door: George op
  • Met alles wat geschreven is, is er al een analise gemaakt hoeveel bedrijfs uren er verloren gaan ???? Wat denk je van een mistperiode, het oponthoud dat hierdoor ontstaat! camera,s die niet voldoen.Wat te zeggen over ongevallen die zich voor kunnen doen op de objecten die op afstand bedient worden . NEEN er is hier door het ambtenaren regiem een proces ontwikkeld om de economie gaande te houden
    ten kosten van de belastingbetaler en zelfverrijking (gouden handrukken)Jaren geleden al geschreven dat we (scheepvaart) een hoeksteen van de Nederlandse economie zijn, maar je word al jaren uitgebuit door Dhr die regeren en ons belastingbetaler dirigeren ten koste van????????

    Geplaatst door: W.v.d. Rijken. op
  • mwoa denk dat t wel werkt ik hoor nu vaak zat hoop geouwehoer op de achtergrond lijkt soms net een of ze nu al het hele zooitje vanuit de kroeg bedienen. bv. drie of twee sluizen aan de zelfde kant open knipper lichten vergeten goed te zetten etc etc

    Geplaatst door: h de beuker op
  • dit kan nooit goed zijn als het druk is kunnen ze het nu maar net aan laatstaan alles bijelkaar dit is problemen zoeken

    Geplaatst door: hans op
  • afstandbediening is zeker niet alles. ik sprak laatst toevallig de vroegere sluismeester van kelheim. hij woont op de berg 500 m van de sluis. vroeger kon hij altijd op tijd op zijn werk komen; nu moet hij, juist in de winter, als de wegen nog niet zijn gestrooid of sneeuwvrij gemaakt,heel vroeg uit zijn bed om de nu 34 kil naar de bedieningscentrale in Dietfurt af te leggen. is er in Kelheim een storing, kon hij vroeger zelf nog eens wat doen, nu moeten de monteurs of specialisten van de Wasserbau in Nuernberg komen opdraven (100 kil). op personeel is er weliswaar bespaard, maar de investering van al die kabels, kamera`s etc. wat nodig is voor de afstandbediening beloopt vele miljoenen. en de faktor snelheid en veiligheid: de sluismeester die twee en `s nachts 4 sluizen moet bedienen laat ook wel eens een steekje vallen, vergeet een schip of laat je onnodig lang wacjhten met groen geven etc. bovendien zien ze niet alles met die kamera, alleen of je hebt vastgemaakt dat kunnen ze wel zien! maar in drukke tijden brengt het zeker meer stress teweeg: 4 marifoons in die ruimte staan te tetteren, als ze pech hebben ook nog 4 telefoons (een voor iedere sluis) en randomstandigheden als kompleet volle sluizen met 2 of 3 schepen, slecht zicht: mist, stortregen of gewoon nacht. als ik sluismeester was zat ik liever op de sluis die ik bedien. twintig jaar geleden stond op de main nog een sluisknecht aan de deur om signaal te geven naar de sluismeester of hij de deuren open kon draaien. bij mist werd er daarom niet geschut: de sluismeester kon deze sluisknecht niet meer zien.

    Geplaatst door: mainschnickel op
  • Heeft RWS ook gedacht aan het logistieke probleem voor de bedienaars van al die sluizen. Omgeving Topshuis is nu niet echt een heel dicht bevolkte regio waar mensen wonen die in toekomst hier werkzaam willen zijn. Je zou bv in Bergen op Zoom wonen en al 10 jaar werkzaam zijn op de Kreekraksluizen en nu ineens iedere dag naar Neeltje Jans moeten rijden. Vooral in de zomer leuk met al die toeristen in ons mooie Zeeland. Verders betwijfel ik zeer of dit de veiligheid voor de scheepvaart ten goede komt, maar dat moet zich nog uitwijzen natuurlijk.

    Geplaatst door: Duitse toerist op
  • Bij rijks waterstaat zijn natuurlijk ok managers die een bonus willen over de rug van het personeel en daarom de veiligheid uit het oog verliezen alleen maar zakken vullen

    koos

    Geplaatst door: koos de boer op
  • Dat rijkswaterstaat”stiekem” hoopt begrijp ik ook wel,als ze nu al zouden zeggen dat ze de volkeraksluizen ook willen doen zouden we merken dat ze weer een hoop belastinggeld weggegooid hebben,dit krijgen we pas te horen als het nieuwe bedienings gebouw in gebruik is.
    Trouwens,1 grote bliksem inslag en half Nederland kan niet meer bediend worden.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Men hoort nou nooit dat ze op dat ministerie nou ook eens gaan bezuinigen, lijkt mij nu wel kunnen met al die maatregelen.
    Ach en als er via de camera s eens een coastertje word vergeten, ach wat geeft dat , hun zitten lekker ver weg.
    Dat heet betrokkenheid in deze haastige wereld.
    Men gaat steeds verder weg staan van de werkelijkheid.

    Geplaatst door: koos op
  • tis ook helemaal niet veilig hoor.op demain vergissen ze nog al eens in de naam van de sluis.of geven opde verkeerde marifoon antwoord of je moet heel lang wachten op antwoord omdat ze bezig zijn op een andere sluis.opzich niet erg. maar als er iets opdoet tijdens het schutten ken elke seconde tellen en dan weten ze van nix .tis gewoon nix. ook al die banen die verloren gaan

    Geplaatst door: ikke op
  • hier staat “stiekem hoopt rijkswaterstaat”,en waarom?
    Dit ruikt naar een prestige want goedkoper is het niet en altijd handiger ook kwestie. Ik wil ook niet zeggen dat het niks is maar weet wel dat het een hoop banen kost.

    Geplaatst door: schipper op

Reageer

Beroepsvaartsluizen in 2011 naar Topshuis | Schuttevaer.nl

Beroepsvaartsluizen in 2011 naar Topshuis

De Kreekraksluizen, Krammersluizen en de sluizen bij Hansweert worden vanaf volgend jaar bediend vanuit het Topshuis, het bedieningsgebouw van Rijkswaterstaat op het voormalige werkeiland Neeltje Jans in de monding van de Oosterschelde.

verkeerspost

Door Wout Bareman
Eind volgend jaar of uiterlijk begin 2012 volgen ook de sluizen van Terneuzen en de twee kanaalbruggen bij Sas van Gent en Sluiskil. Voor die bediening op afstand wordt de huidige verkeerspost op de Middenhavendam in Terneuzen uitgebreid.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Ik denk dat er al een goed voorbeeld is aan Sluis St.Andries.Deze wordt al enige tijd ook op afstand bediend door sluis Lith.Overdag is het geen probleem,maar s’nachts zit er maar een slm die moet dan 2 sluizen van Lith en de sluis van St.Andries bedienen met een ophaalbrug.Als de slm bezig is in bijv. Lith met schutten,zal degene in St.Andries even moeten wachten.Daarnaast komt in de toekomst ook nog de brugbediening van Macharen (haven Oss) ook nog bij>Dus nog langer wachten.
    Laatst was er een storing bij sluis St.Andries en daar 3 uur voor gelegen,want er moest een monteur ergens uit Limburg komen om iets te resetten>Nog geen 5 min werk….
    Door de afstandbediening zijn er ook veiligheidvoorzieningen getroffen bij St.Andries met de sluisdeuren.
    Deze schijnen bij iedere opening vergendeld te moeten worden,waardoor je enkele minuten,als de deuren al enige tijd open staan,pas het groene licht aan kan om in of uit te kunnen varen.

    Zo komt er binnen enkele jaren,ook al afstandbediening via een centrale in Zuid Limburg (Maasbracht)waar alle sluizen van de Maas vanuit wordt bediend>Over veiligheid gesproken..

    Het is er allemaal niet beter op geworden.

    Op de Zuid Willemsvaart waar maar een of twee schepen in varen is het iets anders als bijv. de Kreekrak- of Volkeraksluis waar meerdere schepen tegelijk geschut moet worden.

    Nb. Zo ben ik wel te spreken van de afstandbediening in Duitsland van o.a. op de Weser die vanuit Minden wordt bediend.
    Ben daar ook in de centrale geweest en is daar alles wel duidelijk te zien op camera’s.
    Maar hoe het s’nachts of met mist is ???

    Geplaatst door: George op
  • Met alles wat geschreven is, is er al een analise gemaakt hoeveel bedrijfs uren er verloren gaan ???? Wat denk je van een mistperiode, het oponthoud dat hierdoor ontstaat! camera,s die niet voldoen.Wat te zeggen over ongevallen die zich voor kunnen doen op de objecten die op afstand bedient worden . NEEN er is hier door het ambtenaren regiem een proces ontwikkeld om de economie gaande te houden
    ten kosten van de belastingbetaler en zelfverrijking (gouden handrukken)Jaren geleden al geschreven dat we (scheepvaart) een hoeksteen van de Nederlandse economie zijn, maar je word al jaren uitgebuit door Dhr die regeren en ons belastingbetaler dirigeren ten koste van????????

    Geplaatst door: W.v.d. Rijken. op
  • mwoa denk dat t wel werkt ik hoor nu vaak zat hoop geouwehoer op de achtergrond lijkt soms net een of ze nu al het hele zooitje vanuit de kroeg bedienen. bv. drie of twee sluizen aan de zelfde kant open knipper lichten vergeten goed te zetten etc etc

    Geplaatst door: h de beuker op
  • dit kan nooit goed zijn als het druk is kunnen ze het nu maar net aan laatstaan alles bijelkaar dit is problemen zoeken

    Geplaatst door: hans op
  • afstandbediening is zeker niet alles. ik sprak laatst toevallig de vroegere sluismeester van kelheim. hij woont op de berg 500 m van de sluis. vroeger kon hij altijd op tijd op zijn werk komen; nu moet hij, juist in de winter, als de wegen nog niet zijn gestrooid of sneeuwvrij gemaakt,heel vroeg uit zijn bed om de nu 34 kil naar de bedieningscentrale in Dietfurt af te leggen. is er in Kelheim een storing, kon hij vroeger zelf nog eens wat doen, nu moeten de monteurs of specialisten van de Wasserbau in Nuernberg komen opdraven (100 kil). op personeel is er weliswaar bespaard, maar de investering van al die kabels, kamera`s etc. wat nodig is voor de afstandbediening beloopt vele miljoenen. en de faktor snelheid en veiligheid: de sluismeester die twee en `s nachts 4 sluizen moet bedienen laat ook wel eens een steekje vallen, vergeet een schip of laat je onnodig lang wacjhten met groen geven etc. bovendien zien ze niet alles met die kamera, alleen of je hebt vastgemaakt dat kunnen ze wel zien! maar in drukke tijden brengt het zeker meer stress teweeg: 4 marifoons in die ruimte staan te tetteren, als ze pech hebben ook nog 4 telefoons (een voor iedere sluis) en randomstandigheden als kompleet volle sluizen met 2 of 3 schepen, slecht zicht: mist, stortregen of gewoon nacht. als ik sluismeester was zat ik liever op de sluis die ik bedien. twintig jaar geleden stond op de main nog een sluisknecht aan de deur om signaal te geven naar de sluismeester of hij de deuren open kon draaien. bij mist werd er daarom niet geschut: de sluismeester kon deze sluisknecht niet meer zien.

    Geplaatst door: mainschnickel op
  • Heeft RWS ook gedacht aan het logistieke probleem voor de bedienaars van al die sluizen. Omgeving Topshuis is nu niet echt een heel dicht bevolkte regio waar mensen wonen die in toekomst hier werkzaam willen zijn. Je zou bv in Bergen op Zoom wonen en al 10 jaar werkzaam zijn op de Kreekraksluizen en nu ineens iedere dag naar Neeltje Jans moeten rijden. Vooral in de zomer leuk met al die toeristen in ons mooie Zeeland. Verders betwijfel ik zeer of dit de veiligheid voor de scheepvaart ten goede komt, maar dat moet zich nog uitwijzen natuurlijk.

    Geplaatst door: Duitse toerist op
  • Bij rijks waterstaat zijn natuurlijk ok managers die een bonus willen over de rug van het personeel en daarom de veiligheid uit het oog verliezen alleen maar zakken vullen

    koos

    Geplaatst door: koos de boer op
  • Dat rijkswaterstaat”stiekem” hoopt begrijp ik ook wel,als ze nu al zouden zeggen dat ze de volkeraksluizen ook willen doen zouden we merken dat ze weer een hoop belastinggeld weggegooid hebben,dit krijgen we pas te horen als het nieuwe bedienings gebouw in gebruik is.
    Trouwens,1 grote bliksem inslag en half Nederland kan niet meer bediend worden.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Men hoort nou nooit dat ze op dat ministerie nou ook eens gaan bezuinigen, lijkt mij nu wel kunnen met al die maatregelen.
    Ach en als er via de camera s eens een coastertje word vergeten, ach wat geeft dat , hun zitten lekker ver weg.
    Dat heet betrokkenheid in deze haastige wereld.
    Men gaat steeds verder weg staan van de werkelijkheid.

    Geplaatst door: koos op
  • tis ook helemaal niet veilig hoor.op demain vergissen ze nog al eens in de naam van de sluis.of geven opde verkeerde marifoon antwoord of je moet heel lang wachten op antwoord omdat ze bezig zijn op een andere sluis.opzich niet erg. maar als er iets opdoet tijdens het schutten ken elke seconde tellen en dan weten ze van nix .tis gewoon nix. ook al die banen die verloren gaan

    Geplaatst door: ikke op
  • hier staat “stiekem hoopt rijkswaterstaat”,en waarom?
    Dit ruikt naar een prestige want goedkoper is het niet en altijd handiger ook kwestie. Ik wil ook niet zeggen dat het niks is maar weet wel dat het een hoop banen kost.

    Geplaatst door: schipper op

Reageer