Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Keuren binnenvaartschepen altijd snel en efficiënt bij NBKB

ROTTERDAM

Directeur Henk Arntz van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart is een rechtlijnig man. De wet is de wet en die moet nageleefd worden. En als de wet zegt dat een bord aan boord van een schip paarswit gespikkeld moet zijn, dan is daar geen discussie over mogelijk. ‘Niet dat die binnenvaartwetten logisch zijn, maar onze inspecteurs keuren volgens de letter van de wet.’

1 / 1
Henk Arntz: ‘De keuringen zijn bedoeld om de binnenvaart veilig te houden. Tegelijkertijd kan een keuring schipper ook de noodzakelijke inzichten en informatie geven’. (Foto René Quist)

Henk Arntz: ‘De keuringen zijn bedoeld om de binnenvaart veilig te houden. Tegelijkertijd kan een keuring schipper ook de noodzakelijke inzichten en informatie geven’. (Foto René Quist)

Keuren in de binnenvaart is een weinig benijdenswaardige bezigheid. Er komt iemand aan boord en die gaat als een pietje precies volgens een strak lijstje tal van keuringspunten na. Na het bezoek dat honderden euro’s kost, volgt er een rapport met onvolkomenheden die de schipper fluks moet fixen anders verloopt het scheepscertificaat en is de eigenaar echt in de aap gelogeerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(REDACTIE)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook