Oplichting

Vermiste garnalenkotter UK-12 houdt Congo en Nederland dagen bezig

Het zou een filmscenario kunnen zijn. Een vrouwelijke geloofsgemeenschap in Congo koopt een Urker visserkotter. Drie ervaren Nederlandse vissers bieden aan de kotter naar het Afrikaanse land te varen, maar onderweg wordt een bemanningslid ziek en valt het schip stil. De mannen blijken ook nog te zijn opgelicht.

Corrie Zeilmaker uit Harlingen. Foto Bram Pronk

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (3)

  • @HarryZwiers, ik heb respect voor het doorzettingsvermogen van de heren schippers. Dat ze het druk zouden hebben gehad met voorraden inslaan, vind ik ook heel begrijpelijk en logisch. Maar na het bunkeren even in de machinekamer gaan kijken wat de peilstand van de tanks is, lijkt mij toch een kleine moeite. Dan had er nog voor je gaat betalen al bezwaar gemaakt kunnen worden, want dan sta je het sterkste. Na betaling wordt dat al een stuk lastiger, en al helemaal als je de haven al uit bent.
    Ik heb het een keer meegemaakt bij een autotankstation dat een andere klant reeds mijn (lagere dan de zijne) tankbeurt had betaald. Toen ik binnenkwam (ben nooit zo snel) wilde de pomphouder dat ik de (duurdere) brandstof van die andere klant ging betalen, wat ik uiteraard direct geweigerd heb, want zijn hoeveelheid zou nooit in mijn kleine autotootje hebben gepast, en bovendien was het fraude van die andere klant waar ik niets mee te maken had. Dus kon de pompbediende niet anders dan accepteren dat ik alleen mijn eigen getankte hoeveelheid ging betalen. Dan had hij maar beter moeten opletten welke persoon bij welke auto hoorde. M.a.w. altijd goed opletten in zulk soort situaties, want er is overal gevaar op “zogenaamde” fouten in jouw nadeel. En als iemand zich in mijn voordeel vergist, laat ik dat ook corrigeren, want eerlijk duurt het langst.
    En wat die tanktabellen betreft, die horen gewoon in de map met scheepspapieren van elk schip te zitten, en van zo’n originele map ligt er ook thuis en/of op kantoor (c.q. in een bankkluis, of bij familie) een copie toch? Juist omdat procederen een moeizame weg is, zou men dubbel oplettend moeten zijn in vreemde havens. In een ver buitenland kun je meestal niet voorzichtig genoeg zijn. Iedereen die het aangaat sterkte ermee.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Een complete cursus om tank inhoud te bepalen. Vergeet echter niet ze varen als 3 vreemden op een kotter (van 38 of 22 mtr lang) van iemand anders waar ze geen gebruiks ervaring mee hebben.
    Maar goed ze hadden tijdens het tanken natuurlijk naast de teller kunnen staan..maar misschien waren er meer zaken die aandacht vroegen. (Proviant drinkwater enz)
    Trouwens een proces starten met zo’n Afrikaanse toeleverancier is een doodlopende weg.
    Gezonde portie achterdocht was hier beter geweest.

    Geplaatst door: HARRY ZWIERS op
  • Sorry hoor, maar dan ben je toch wel heel erg goedgelovig in een vreemde verre buitenlandse haven. Vertrouwen is goed, maar controle is beter, toch?
    Elke verstandige schipper controleert voor zo’n verre reis toch zowel de peil stand van de tanks voor en na het bunkeren. Dan was het bedrog vrijwel direct uitgekomen.
    Het lijkt mij dat je aangifte moet doen van het in gevaar brengen van schip en opvarenden, en daarna een gang naar de rechter voor schade vergoeding, er is wanprestatie geleverd.
    Een serieuze schipper heeft van alle tanks professionele digitale en geplastificeerde papieren inhoudstabellen, die per cm peilglas- of peilstok-hoogte aangeven hoeveel er nog in zit en hoeveel er nog bij past. Iedereen met MAVO-4 wiskunde niveau en een computer spreadsheet programma kan zo’n tabel zelf samenstellen, zelfs van tanks met schuine zijden in de kim en ook ronde tanks met de juiste formules, die ook op internet te vinden zijn. Ik maak al vele jaren zulke professionele inhoudstabellen voor collega schippers. Een was er zo moeilijk met 3 schuine zijden, dat ik daar een 3D model van gevouwen heb met alle maten. Heeft wel dagen puzzelen gekost, maar was een kick om te maken. De betreffende schipper was er heel blij mee. De tabel bevat meerdere kolommen, links de hoogte in centimeter, daarnaast de inhoud per cm (die verschilt bij schuine zijdes en een mandeksel met flens, en ronde tanks), dan de cumulatieve inhoud in liters, daarnaast wat er bij die hoogte en inhoud nog bij past als maximale aanvulhoeveelheid, zo dat je niet te veel of te weinig bestelt (moet formeel schriftelijk vanwege de risico’s) en dan het gewicht bij die inhoud, in water, diesel, of GTL, want die hebben een andere soortelijk gewicht per volume. De maximale vulgraad is 97 % en ook die zet ik er dan in. Als minimum niveau hou ik rekening met 5 uren varen tot de dichtsbijzijnde haven, zoals b.v. op het IJsselmeer. Het laagniveaualarm zou ook op die hoogte moeten zitten (murphy-switch). Bij de nieuwbouw Kempenaar van mijn ouders in 1961 was al reeds zo’n tanktabel aanwezig. Neem dat dus mee in het nieuwbouw- of verbouw-bestek van je (volgende) schip, of maak ze zelf.
    En tap voor je begint met bunkeren voor de zekerheid ook een monster in een apart (lichtdicht-) busje, voor je het vulpistool in de tankopening duwt (Lichtdicht busje, omdat rode diesel helder wordt in de zon door uv). Dan kun je in geval van schade of troep in de tank een onafhankelijk laboratorium onderzoek laten doen voor een eventuele rechtszaak. Zet op dat monsterbusje de datum en naam leverancier. Dat advies heb ik ook ingebracht op de ASV vergadering op zaterdagmiddag 25 maart 2023. Die bekende witte HDPE 2 Liter halfvolle melk kannetjes zijn daar wel geschikt voor vermoed ik. Sterkte ermee.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op

Reageer

Vermiste garnalenkotter UK-12 houdt Congo en Nederland dagen bezig | Schuttevaer.nl
Oplichting

Vermiste garnalenkotter UK-12 houdt Congo en Nederland dagen bezig

Het zou een filmscenario kunnen zijn. Een vrouwelijke geloofsgemeenschap in Congo koopt een Urker visserkotter. Drie ervaren Nederlandse vissers bieden aan de kotter naar het Afrikaanse land te varen, maar onderweg wordt een bemanningslid ziek en valt het schip stil. De mannen blijken ook nog te zijn opgelicht.

Corrie Zeilmaker uit Harlingen. Foto Bram Pronk

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer