Zeilen

Franse makers Oceanwings willen na Canopée ook op containerschepen

Het Franse Ayro zit achter de tientallen meters hoge zeilen op het prijswinnende RoRo-schip Canopée. Uit de eerste testen blijkt dat het schip zo’n 35% brandstof kan besparen met de vier 37,50 meter hoge windvangers, Oceanwings genoemd. Voor de Franse ingenieurs is daarmee de proof of concept geslaagd.

Canopée tijdens haar eerste proefvaart met zeilen. Foto Tom van Oossanen

Een proof of concept, zo noemt COO Romain Grandsart zijn product. Want het is de eerste keer dat de Oceanwings op een commercieel schip zijn geplaatst. De Canopée, gebouwd door het Nederlandse Neptune Marine en uitgeroepen tot Ship of the Year op het Maritime Awards Gala, vervoert raketonderdelen naar Frans-Guyana.

Het schip valt op. Niet alleen vanwege de bijzondere masten, maar ook door rompvorm, de opdrachtgever en de diepgang. Grandsart staat met Ayro op de maritieme beurs Europort in Ahoy. Net als alle andere partijen op de beurs die ook maar een boutje hebben geleverd voor het schip, prijkt de Canopée groot op de stand.

Whisper-project

Ayro kan zich geen betere marketing wensen. Anders dan een slimme toepassing in de machinekamer, zijn de zeilen altijd en overal zichtbaar. Het volgende project voor de Fransen is inmiddels al een tijdje bezig. ‘We zitten in het Whisper-project. Daarbij worden zeilen op een bestaande bulkcarrier geplaatst. Anders dan op de Canopée willen we het daar mogelijk maken de frames in te klappen.’

Dat is in de eerste plaats nodig om een brug in het vaartraject van de bulker te kunnen passeren. ‘Maar ook de overslagkranen bij de terminal kunnen anders niet vrij bewegen.’

Voor de Canopée was dit geen probleem, dat is immers een RoRo-schip.

Ayro wil de zeilen ook introduceren op containerschepen, waarvoor nog een ander systeem wordt ontwikkeld. ‘Daarvoor moeten de frames kunnen zakken. Want als we ze inklappen, liggen ze op containers of nemen ze potentiële containerruimte in’, vertelt Grandsart.

Twee zeilen per mast

Dan de zeilen. Ayro combineert er twee per mast. ‘We hebben ze voor het eerst getest op een 33 meter lange trimaran. De Energy Observer. We hadden daarop 12 meter hoge zeilen met een zeiloppervlakte van 32 vierkante meter.’ Op de Canopée zijn de zeilen 37,50 meter hoog en hebben ze een oppervlakte van 363 vierkante meter, 10 keer zoveel dus.

Uit de test op de Energy Observer en die op de Canopée, blijkt dat het systeem werkt. ‘De eerste tochten van de Canopée tonen aan dat we tegen de 35% brandstofbesparing aan zitten.’

Serieuze terugkeer

Windvoortstuwing lijkt bezig aan een serieuze terugkeer in de zeevaart. In alle vormen en maten prijken er zeilen op schepen. En hoewel we spreken van zeilen, lijken ze niet meer op de zeilen van weleer. Denk aan de cilindervormige Flettner-rotoren, de stevig uitziende Ventofoils van Econowind of deze Oceanwings.

Een Oceanwing bestaat dus uit twee zeilen. ‘Gemaakt van zacht polyester en gecoat met pvc.’ Het achterste zeil kan los van het voorste bewegen. Op die manier kunnen de zeilen steeds in de optimale hoek staan. Dat is wat Grandsart het grote voordeel van de Oceanwings noemt. ‘Grote kites werken vooral bij wind van achteren, Flettner-rotoren en andere “zuigzeilen” beter bij tegenwind. De Oceanwings dragen onder verschillende hoeken bij en zijn het meest efficiënt bij smalle windhoeken. Onze piek ligt wel lager, maar schepen hebben er dus in meer situaties iets aan.’

Franse makers Oceanwings willen na Canopée ook op containerschepen | Schuttevaer.nl
Zeilen

Franse makers Oceanwings willen na Canopée ook op containerschepen

Het Franse Ayro zit achter de tientallen meters hoge zeilen op het prijswinnende RoRo-schip Canopée. Uit de eerste testen blijkt dat het schip zo’n 35% brandstof kan besparen met de vier 37,50 meter hoge windvangers, Oceanwings genoemd. Voor de Franse ingenieurs is daarmee de proof of concept geslaagd.

Canopée tijdens haar eerste proefvaart met zeilen. Foto Tom van Oossanen

Een proof of concept, zo noemt COO Romain Grandsart zijn product. Want het is de eerste keer dat de Oceanwings op een commercieel schip zijn geplaatst. De Canopée, gebouwd door het Nederlandse Neptune Marine en uitgeroepen tot Ship of the Year op het Maritime Awards Gala, vervoert raketonderdelen naar Frans-Guyana.

Het schip valt op. Niet alleen vanwege de bijzondere masten, maar ook door rompvorm, de opdrachtgever en de diepgang. Grandsart staat met Ayro op de maritieme beurs Europort in Ahoy. Net als alle andere partijen op de beurs die ook maar een boutje hebben geleverd voor het schip, prijkt de Canopée groot op de stand.

Whisper-project

Ayro kan zich geen betere marketing wensen. Anders dan een slimme toepassing in de machinekamer, zijn de zeilen altijd en overal zichtbaar. Het volgende project voor de Fransen is inmiddels al een tijdje bezig. ‘We zitten in het Whisper-project. Daarbij worden zeilen op een bestaande bulkcarrier geplaatst. Anders dan op de Canopée willen we het daar mogelijk maken de frames in te klappen.’

Dat is in de eerste plaats nodig om een brug in het vaartraject van de bulker te kunnen passeren. ‘Maar ook de overslagkranen bij de terminal kunnen anders niet vrij bewegen.’

Voor de Canopée was dit geen probleem, dat is immers een RoRo-schip.

Ayro wil de zeilen ook introduceren op containerschepen, waarvoor nog een ander systeem wordt ontwikkeld. ‘Daarvoor moeten de frames kunnen zakken. Want als we ze inklappen, liggen ze op containers of nemen ze potentiële containerruimte in’, vertelt Grandsart.

Twee zeilen per mast

Dan de zeilen. Ayro combineert er twee per mast. ‘We hebben ze voor het eerst getest op een 33 meter lange trimaran. De Energy Observer. We hadden daarop 12 meter hoge zeilen met een zeiloppervlakte van 32 vierkante meter.’ Op de Canopée zijn de zeilen 37,50 meter hoog en hebben ze een oppervlakte van 363 vierkante meter, 10 keer zoveel dus.

Uit de test op de Energy Observer en die op de Canopée, blijkt dat het systeem werkt. ‘De eerste tochten van de Canopée tonen aan dat we tegen de 35% brandstofbesparing aan zitten.’

Serieuze terugkeer

Windvoortstuwing lijkt bezig aan een serieuze terugkeer in de zeevaart. In alle vormen en maten prijken er zeilen op schepen. En hoewel we spreken van zeilen, lijken ze niet meer op de zeilen van weleer. Denk aan de cilindervormige Flettner-rotoren, de stevig uitziende Ventofoils van Econowind of deze Oceanwings.

Een Oceanwing bestaat dus uit twee zeilen. ‘Gemaakt van zacht polyester en gecoat met pvc.’ Het achterste zeil kan los van het voorste bewegen. Op die manier kunnen de zeilen steeds in de optimale hoek staan. Dat is wat Grandsart het grote voordeel van de Oceanwings noemt. ‘Grote kites werken vooral bij wind van achteren, Flettner-rotoren en andere “zuigzeilen” beter bij tegenwind. De Oceanwings dragen onder verschillende hoeken bij en zijn het meest efficiënt bij smalle windhoeken. Onze piek ligt wel lager, maar schepen hebben er dus in meer situaties iets aan.’