Papieren wel in orde

OM start onderzoek naar Nederlandse rederij vanwege schending wapenembargo Libië

Het OM is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar een Nederlandse rederij vanwege de schending van het wapenembargo tegen Libië. Een vrachtschip van Shipping Company Groningen verscheepte vorig jaar gepantserde voertuigen naar dat land. De rederij heeft altijd beweerd dat de voertuigen geen militair doel dienden en dat de papieren in orde waren.

Het schip Meerdijk met de gepantserde wagens duidelijk in beeld.
Het schip Meerdijk met de gepantserde wagens duidelijk in beeld. Foto Irini

Het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie bevestigt aan RTL Nieuws dat er een strafrechtelijk onderzoek is ingesteld naar de Groningse rederij. Vanwege het lopende onderzoek wil het OM geen details prijsgeven. De Groningse rederij wil desgevraagd aan Schuttevaer ook geen commentaar geven. Wel bevestigt de rederij dat er een onderzoek loopt.

Op 11 oktober 2022 werd voor de Noord-Afrikaanse kust het Nederlands vrachtschip, de MV Meerdijk, onderschept door een marineschip van de militaire EU-missie IRINI. Die missie probeert via patrouilles in de Middellandse Zee te voorkomen dat het VN-wapenembargo wordt geschonden. De MV Meerdijk had 41 gepantserde terreinwagens aan boord van het type BATT UMG, afkomstig van een fabriek uit de Verenigde Arabische Emiraten. De lading had de bestemming Benghazi.

De MV Meerdijk had 41 gepantserde terreinwagens aan boord van het type BATT UMG. Foto Irini

De Meerdijk werd gespot op de Middellandse Zee met pantservoertuigen als deklading. Daarop vroeg Irini Nederland toestemming om het schip te betreden. Die werd onmiddellijk gegeven. De lading is uiteindelijk gelost in Marseille.

Juiste documentatie

Rederij Vertom en scheepsmanager Shipping Company Groningen gaven vorig jaar aan tegen RTL Nieuws dat het schip wel degelijk de juiste documentatie en vergunningen aan boord had.

Volgens de fabriek die de terreinwagens produceerde, TAG Middle East FZC, zouden de gepantserde voertuigen niet gebruikt worden voor de oorlog maar om de orde in het land te handhaven en illegale immigratie te bestrijden. Daarmee zouden de wagens buiten het sanctieregime vallen, maar de VN-commissie wijst die claim af, zo schrijft RTL Nieuws.

OM start onderzoek naar Nederlandse rederij vanwege schending wapenembargo Libië | Schuttevaer.nl
Papieren wel in orde

OM start onderzoek naar Nederlandse rederij vanwege schending wapenembargo Libië

Het OM is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar een Nederlandse rederij vanwege de schending van het wapenembargo tegen Libië. Een vrachtschip van Shipping Company Groningen verscheepte vorig jaar gepantserde voertuigen naar dat land. De rederij heeft altijd beweerd dat de voertuigen geen militair doel dienden en dat de papieren in orde waren.

Het schip Meerdijk met de gepantserde wagens duidelijk in beeld.
Het schip Meerdijk met de gepantserde wagens duidelijk in beeld. Foto Irini

Het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie bevestigt aan RTL Nieuws dat er een strafrechtelijk onderzoek is ingesteld naar de Groningse rederij. Vanwege het lopende onderzoek wil het OM geen details prijsgeven. De Groningse rederij wil desgevraagd aan Schuttevaer ook geen commentaar geven. Wel bevestigt de rederij dat er een onderzoek loopt.

Op 11 oktober 2022 werd voor de Noord-Afrikaanse kust het Nederlands vrachtschip, de MV Meerdijk, onderschept door een marineschip van de militaire EU-missie IRINI. Die missie probeert via patrouilles in de Middellandse Zee te voorkomen dat het VN-wapenembargo wordt geschonden. De MV Meerdijk had 41 gepantserde terreinwagens aan boord van het type BATT UMG, afkomstig van een fabriek uit de Verenigde Arabische Emiraten. De lading had de bestemming Benghazi.

De MV Meerdijk had 41 gepantserde terreinwagens aan boord van het type BATT UMG. Foto Irini

De Meerdijk werd gespot op de Middellandse Zee met pantservoertuigen als deklading. Daarop vroeg Irini Nederland toestemming om het schip te betreden. Die werd onmiddellijk gegeven. De lading is uiteindelijk gelost in Marseille.

Juiste documentatie

Rederij Vertom en scheepsmanager Shipping Company Groningen gaven vorig jaar aan tegen RTL Nieuws dat het schip wel degelijk de juiste documentatie en vergunningen aan boord had.

Volgens de fabriek die de terreinwagens produceerde, TAG Middle East FZC, zouden de gepantserde voertuigen niet gebruikt worden voor de oorlog maar om de orde in het land te handhaven en illegale immigratie te bestrijden. Daarmee zouden de wagens buiten het sanctieregime vallen, maar de VN-commissie wijst die claim af, zo schrijft RTL Nieuws.