'Klap in het gezicht'

Koepelorganisatie BBZ: ‘We kunnen veiligheid aan boord niet afdwingen’

‘We kunnen de veiligheidsnormen voor schepen van de historische vloot niet afdwingen’, zei directeur Paul van Ommen van de brancheorganisatie van de beroepschartervaart BBZ woensdag. De aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid aan de overheid om die veiligheidsnormen verplicht te stellen, is volgens de BBZ de juiste stap.

De afgebroken mast Foto Gino Press

Volgens Van Ommen is het nieuwe rapport van de onderzoeksraad over de veiligheid aan boord van schepen van de bruine vloot ‘een klap in het gezicht van de branche. We zijn de laatste jaren onvoldoende opgeschoten om het veiliger te maken.’

De brancheorganisatie stapte in 2022 al naar de overheid met de vraag om hulp. De BBZ stelde onderhoudsnormen op, maar kan die niet afdwingen. Volgens de onderzoeksraad is de huidige werkwijze te vrijblijvend. Schippers van zeilcharterschepen hoeven zich nog niet aan die normen te houden.

In 2022 vonden twee dodelijke ongevallen plaats. In mei kwam een 79-jarige mannelijke opvarende om nadat een giek was losgekomen. In augustus 2022 overleed de 12-jarige Tara na het afbreken van een giek op het charterschip Risico. De OVV concludeerde bij dit laatste ongeval dat houtrot de giek had aangetast. De rederij van dat schip wilde woensdag niet reageren en verwees naar de BBZ. ‘Ik wil niet zeggen dat dit ongeval voorkomen had kunnen worden. Wel is er onvoldoende gedaan om het te voorkomen’, zei Van Ommen. ‘Er zijn doden gevallen en nog steeds zijn er schippers die denken dat we goed bezig zijn. Zo kende de schipper van de Risico de onderhoudsnormen van de branche niet.’

Koepelorganisatie BBZ: ‘We kunnen veiligheid aan boord niet afdwingen’ | Schuttevaer.nl
'Klap in het gezicht'

Koepelorganisatie BBZ: ‘We kunnen veiligheid aan boord niet afdwingen’

‘We kunnen de veiligheidsnormen voor schepen van de historische vloot niet afdwingen’, zei directeur Paul van Ommen van de brancheorganisatie van de beroepschartervaart BBZ woensdag. De aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid aan de overheid om die veiligheidsnormen verplicht te stellen, is volgens de BBZ de juiste stap.

De afgebroken mast Foto Gino Press

Volgens Van Ommen is het nieuwe rapport van de onderzoeksraad over de veiligheid aan boord van schepen van de bruine vloot ‘een klap in het gezicht van de branche. We zijn de laatste jaren onvoldoende opgeschoten om het veiliger te maken.’

De brancheorganisatie stapte in 2022 al naar de overheid met de vraag om hulp. De BBZ stelde onderhoudsnormen op, maar kan die niet afdwingen. Volgens de onderzoeksraad is de huidige werkwijze te vrijblijvend. Schippers van zeilcharterschepen hoeven zich nog niet aan die normen te houden.

In 2022 vonden twee dodelijke ongevallen plaats. In mei kwam een 79-jarige mannelijke opvarende om nadat een giek was losgekomen. In augustus 2022 overleed de 12-jarige Tara na het afbreken van een giek op het charterschip Risico. De OVV concludeerde bij dit laatste ongeval dat houtrot de giek had aangetast. De rederij van dat schip wilde woensdag niet reageren en verwees naar de BBZ. ‘Ik wil niet zeggen dat dit ongeval voorkomen had kunnen worden. Wel is er onvoldoende gedaan om het te voorkomen’, zei Van Ommen. ‘Er zijn doden gevallen en nog steeds zijn er schippers die denken dat we goed bezig zijn. Zo kende de schipper van de Risico de onderhoudsnormen van de branche niet.’