19 september

Scheepsmotoren Event 2023: een voorproefje

De derde editie van het Scheepsmotoren Event staat voor de deur. Diverse experts komen 19 september naar Landvast in Alblasserdam om u bij te praten over de laatste ontwikkelingen op motorengebied. Om u een beeld te geven, hier een overzicht van wat de sprekers eerder al eens uit de doeken deden in Schuttevaer.

Een volle zaal tijdens de editie van een jaar geleden. Foto Marcel Cazemier

Project Meten op Schepen bewijst: binnenvaart veel schoner dan de modellen voorspellen

De binnenvaart is veel schoner dan tot nu toe uit verschillende rekenmodellen naar voren komt. Dat heeft het project Meten op Schepen, dat ruim halverwege is, intussen aangetoond. De modellen rekenen met het volle vermogen van de motoren, terwijl binnenvaartschepen die kracht in werkelijkheid zelden gebruiken. Lees hier verder.

Wat: Uitstootgegevens binnenvaartschepen zwart op wit
Wie: Guido De Wit (Topsector Logistiek)
Wanneer: 10.35 tot 11.00

Harm Lenten pleit voor meer openheid in resultaten nieuwe schepen op alternatieve brandstoffen

Schipper Harm Lenten gaat dit najaar op waterstof varen. ‘Ik denk dat het wel even wennen zal zijn’

Een grote databank als technische ondersteuning voor iedere schipper om de juiste vergroeningskeuze te maken. Daarvoor pleit binnenvaartondernemer Harm Lenten, die zelf momenteel het eerste nieuwbouw waterstofschip, de 135 meter lange Antonie, in aanbouw heeft. Lenten: ‘Het is als schipper heel lastig om de juiste keuze te maken. Daar kunnen dit soort projecten bij helpen.’ Lees hier verder.

Wat: Goed voorbeeld doet goed volgen? – waterstofschip Antonie bijna in de vaart
Wie: Harm Lenten
Wanneer: 14.00 tot 14.20

Vlaggenschip VT Group gaat volledig op FAME varen

De Vorstenbosch, de grootste bunkertanker ter wereld, gaat op FAME varen. Daartoe heeft rederij VT Group besloten na een succesvolle proef met 100% FAME, geleverd door FinCo, op de tanker Vlissingen. Lees hier verder.

Wat: Waarom kiest een van de grootste tankrederijen VT Group voor FAME?
Wie: Claudia Beumer (VT Group) en Bas Goedegebuure (FinCo Energies)
Wanneer: 14.25 tot 14.45

Project Condor volgt het voorbeeld van ZES: ‘Vijftig waterstofschepen binnen 10 jaar’

Vijftig waterstofschepen in 2030, dat is het doel.

Project Condor wil binnen 10 jaar 50 schepen op waterstof laten varen. De werkwijze heeft veel overeenkomsten met die van Zero Emission Services (ZES), bekend van de batterijpakketten. Inmiddels zijn ruim 40 partijen aangesloten bij het waterstofproject. Lees hier verder.

Wat: Hoe participeer ik in de opschaling van batterij- en waterstofelektrische binnenvaartschepen?
Wie: Michiel Smit (Zero Emission Services) en Marjon Castelijns (Darel Consultancy)
Wanneer: 14.20 tot 14.45

Eerste DAF-Paccar motoren draaien nu 10.000 uur

‘De eerste door Vink Diesel gemariniseerde en Stage V/Euro VI-motoren van DAF-Paccar hebben nu 10.000 uur gedraaid in de binnenvaart. ‘En op de nabehandelingsinstallaties is nog geen sleutel geweest’, zegt verkoopleider Stenn Hertgers. Lees hier verder.

Wat: Is groener altijd duurder?
Wie: Stenn Hertgers (Vink Diesel)
Wanneer: 15.15 tot 15.40

Scheepsmotoren Event 2023: een voorproefje | Schuttevaer.nl
19 september

Scheepsmotoren Event 2023: een voorproefje

De derde editie van het Scheepsmotoren Event staat voor de deur. Diverse experts komen 19 september naar Landvast in Alblasserdam om u bij te praten over de laatste ontwikkelingen op motorengebied. Om u een beeld te geven, hier een overzicht van wat de sprekers eerder al eens uit de doeken deden in Schuttevaer.

Een volle zaal tijdens de editie van een jaar geleden. Foto Marcel Cazemier

Project Meten op Schepen bewijst: binnenvaart veel schoner dan de modellen voorspellen

De binnenvaart is veel schoner dan tot nu toe uit verschillende rekenmodellen naar voren komt. Dat heeft het project Meten op Schepen, dat ruim halverwege is, intussen aangetoond. De modellen rekenen met het volle vermogen van de motoren, terwijl binnenvaartschepen die kracht in werkelijkheid zelden gebruiken. Lees hier verder.

Wat: Uitstootgegevens binnenvaartschepen zwart op wit
Wie: Guido De Wit (Topsector Logistiek)
Wanneer: 10.35 tot 11.00

Harm Lenten pleit voor meer openheid in resultaten nieuwe schepen op alternatieve brandstoffen

Schipper Harm Lenten gaat dit najaar op waterstof varen. ‘Ik denk dat het wel even wennen zal zijn’

Een grote databank als technische ondersteuning voor iedere schipper om de juiste vergroeningskeuze te maken. Daarvoor pleit binnenvaartondernemer Harm Lenten, die zelf momenteel het eerste nieuwbouw waterstofschip, de 135 meter lange Antonie, in aanbouw heeft. Lenten: ‘Het is als schipper heel lastig om de juiste keuze te maken. Daar kunnen dit soort projecten bij helpen.’ Lees hier verder.

Wat: Goed voorbeeld doet goed volgen? – waterstofschip Antonie bijna in de vaart
Wie: Harm Lenten
Wanneer: 14.00 tot 14.20

Vlaggenschip VT Group gaat volledig op FAME varen

De Vorstenbosch, de grootste bunkertanker ter wereld, gaat op FAME varen. Daartoe heeft rederij VT Group besloten na een succesvolle proef met 100% FAME, geleverd door FinCo, op de tanker Vlissingen. Lees hier verder.

Wat: Waarom kiest een van de grootste tankrederijen VT Group voor FAME?
Wie: Claudia Beumer (VT Group) en Bas Goedegebuure (FinCo Energies)
Wanneer: 14.25 tot 14.45

Project Condor volgt het voorbeeld van ZES: ‘Vijftig waterstofschepen binnen 10 jaar’

Vijftig waterstofschepen in 2030, dat is het doel.

Project Condor wil binnen 10 jaar 50 schepen op waterstof laten varen. De werkwijze heeft veel overeenkomsten met die van Zero Emission Services (ZES), bekend van de batterijpakketten. Inmiddels zijn ruim 40 partijen aangesloten bij het waterstofproject. Lees hier verder.

Wat: Hoe participeer ik in de opschaling van batterij- en waterstofelektrische binnenvaartschepen?
Wie: Michiel Smit (Zero Emission Services) en Marjon Castelijns (Darel Consultancy)
Wanneer: 14.20 tot 14.45

Eerste DAF-Paccar motoren draaien nu 10.000 uur

‘De eerste door Vink Diesel gemariniseerde en Stage V/Euro VI-motoren van DAF-Paccar hebben nu 10.000 uur gedraaid in de binnenvaart. ‘En op de nabehandelingsinstallaties is nog geen sleutel geweest’, zegt verkoopleider Stenn Hertgers. Lees hier verder.

Wat: Is groener altijd duurder?
Wie: Stenn Hertgers (Vink Diesel)
Wanneer: 15.15 tot 15.40