Bluswater

Bergers stoppen met koelen van brandende Fremantle Highway omwille van stabiliteit

De brandende car carrier Fremantle Highway wordt niet meer gekoeld. Volgens de Kustwacht is hiertoe besloten om niet onnodig veel water te laten binnendringen in het schip. De hevigheid van de brand in het scheepsruim is intussen afgenomen.

Guardian, Nordic en Fairplay 30 werden ingezet om het schip te koelen. Foto Twitter / EMK-Vissers

Lees de nieuwste update over de Fremantle Highway hier.

Teveel water aan boord van het schip heeft gevolgen voor de stabiliteit en voorkomen moet worden dat het kapseist. Dat gebeurde vorig jaar maart wel bij de brandende car carrier Felicity Ace voor de kust van Portugal. Dat is ook de reden dat nu geen poging is gedaan de zeer felle brand te blussen, maar werd besloten zoveel mogelijk alleen de scheepshuid te koelen.

Nu de hevigheid van de brand afneemt is ook deze actie beëindigd, omdat ook tijdens het koelen water binnendringt. Verschillende slepers werden ingezet om het schip te koelen. De noodsleper Guardian en de Duitse slepers Nordic en Fairplay 30 hebben allemaal de blusinstallatie gebruikt om de temperatuur op het schip naar beneden te brengen.

Brand neemt af

Dat de brand afneemt brengt ook het moment dat weer mensen aan boord kunnen dichterbij. Voor het leggen van een nieuwe, sterkere sleepverbinding met de noodsleper Guardian zijn mensen aan boord van de Fremantle Highway nodig. Nu is er alleen een noodverbinding met de sleper Hunter, maar die is niet sterk genoeg om het schip weg te slepen.

Lees ook:

Blussen brand aan boord Fremantle Highway verhoogt kans op zinken

Hulpdiensten: brand begon in batterij van elektrische auto, mogelijk explosie

Bergers stoppen met koelen van brandende Fremantle Highway omwille van stabiliteit | Schuttevaer.nl
Bluswater

Bergers stoppen met koelen van brandende Fremantle Highway omwille van stabiliteit

De brandende car carrier Fremantle Highway wordt niet meer gekoeld. Volgens de Kustwacht is hiertoe besloten om niet onnodig veel water te laten binnendringen in het schip. De hevigheid van de brand in het scheepsruim is intussen afgenomen.

Guardian, Nordic en Fairplay 30 werden ingezet om het schip te koelen. Foto Twitter / EMK-Vissers

Lees de nieuwste update over de Fremantle Highway hier.

Teveel water aan boord van het schip heeft gevolgen voor de stabiliteit en voorkomen moet worden dat het kapseist. Dat gebeurde vorig jaar maart wel bij de brandende car carrier Felicity Ace voor de kust van Portugal. Dat is ook de reden dat nu geen poging is gedaan de zeer felle brand te blussen, maar werd besloten zoveel mogelijk alleen de scheepshuid te koelen.

Nu de hevigheid van de brand afneemt is ook deze actie beëindigd, omdat ook tijdens het koelen water binnendringt. Verschillende slepers werden ingezet om het schip te koelen. De noodsleper Guardian en de Duitse slepers Nordic en Fairplay 30 hebben allemaal de blusinstallatie gebruikt om de temperatuur op het schip naar beneden te brengen.

Brand neemt af

Dat de brand afneemt brengt ook het moment dat weer mensen aan boord kunnen dichterbij. Voor het leggen van een nieuwe, sterkere sleepverbinding met de noodsleper Guardian zijn mensen aan boord van de Fremantle Highway nodig. Nu is er alleen een noodverbinding met de sleper Hunter, maar die is niet sterk genoeg om het schip weg te slepen.

Lees ook:

Blussen brand aan boord Fremantle Highway verhoogt kans op zinken

Hulpdiensten: brand begon in batterij van elektrische auto, mogelijk explosie