Dali

Eigenaar roept averij-grosse af over rampschip Dali

De Singaporese eigenaar Grace Ocean van het containerschip Dali, dat 26 maart de Francis Scott Key-brug in Baltimore verwoestte, heeft averij-grosse over het schip uitgeroepen. Dat houdt in dat alle partijen die lading aan boord hebben moeten meebetalen aan de berging.

Het containerschip Dali ligt nog altijd onder de Francis Key Scott Bridge. Foto ANP

Onder de partijen zijn tientallen verladers, waaronder importeurs in zowel de Verenigde Staten als in Azië, waar het schip vandaan kwam. Zo lang niet bekend is hoe groot de schade wordt, moet voor elke container die van het schip wordt afgehaald een borgsom worden betaald. Als de lading is verzekerd worden die kosten door de verzekeraar betaald. De afwikkeling van de procedure rond de averij-grosse is opgedragen aan de Britse lading-juristen van Richards Hogg Lindley. Dat bedrijf was ook betrokken bij de afwikkeling van dezelfde procedure rond de Ever Given, het schip dat in maart 2021 een aantal dagen het Suezkanaal blokkeerde.

De Dali (10.000 teu) had in Baltimore 4700 containers voor Azië geladen. Daarvan is een groot deel leeg. Het schip was vanuit Baltimore op weg gegaan naar Colombo in Sri Lanka.

Sinds de aanvaring, waarbij zes mensen om het leven kwamen die zich op de brug bevonden, blokkeert het schip de haveningang van Baltimore. De totale schade inclusief de herbouw van de brug wordt op dit moment geschat op vier miljard dollar.

Averij-grosse

Wanneer averij-grosse is uitgeroepen betalen allen die lading aan boord hebben mee aan de kosten die zijn gemaakt. Dit gebeurt naar rato van de lading aan boord. Verladers met meer lading aan boord moeten meer betalen.

Totdat bekend is wat de kosten zijn, zullen bedrijven die hun containers willen ontvangen een borgsom moeten betalen. Wanneer zij hun lading hebben verzekerd, vergoedt de verzekeraar deze kosten.