Column EOC

Stuurhutschade in onverwachte hoek…of dak!

Het is een regelmatig opgegeven reden bij een afgevaren stuurhut: de bediening van de hefinstallatie van de overzakbare aluminium overbouw weigerde. In veel gevallen is er zoveel schade, dat de daadwerkelijke oorzaak lastig te achterhalen is. Toch is dat precies waar EOC zich mee bezighoudt, want schade vergoeden is goed maar schade voorkomen is altijd beter.

Lees hier het artikel in pdf-vorm.

Toch raden we je aan: check eens hoe het bij jou zit in de stuurhut! Foto René Quist
Bij iedere schademelding laten we ons daarom niet te snel leiden door de gangbare conclusie dat de schipper waarschijnlijk afgeleid was of het schip te hoog voor het vaargebied. Ook al zit hier een kern van waarheid in, we vragen door en onderzoeken verder.

Omkasting

Zo werd bij een recente stuurhutschade een meer specifieke oorzaak genoemd, namelijk het weigeren van de knopbediening ter plaatse van het dakluik. Daardoor zakte de bovenbouw niet en voor afstoppen was het helaas te laat. Dat eindigde in een hoop verkreukeld aluminium achterop het schip. Bij het onderzoek stelden onze experts vast dat de stroomaansluiting van de bedienknoppen onvoldoende beschermd was voor de omgeving waarin ze waren gemonteerd, namelijk bij de dakluikopening tussen het dak en plafond van de stuurhut. Door condens treedt oxidatie op in de drukknop en de aansluitingen, waardoor kortsluiting ontstaat. Een simpele oorzaak, maar met grote gevolgen als de bediening weigert.

We hebben navraag gedaan en er zijn gelukkig een hoop schepen waarbij alle knoppen en aansluitingen netjes gemonteerd en opgesloten zijn in een waterbestendige omkasting. Toch raden we je aan: check eens hoe het bij jou zit in de stuurhut!

Reageren? info@eoc.nl

Deze column wordt u aangeboden door EOC.

Jozien van der Waal, hoofd Schadeafdeling bij EOC

Lees hier alle columns van scheepsverzekeraar EOC. 
Stuurhutschade in onverwachte hoek…of dak! | Schuttevaer.nl
Column EOC

Stuurhutschade in onverwachte hoek…of dak!

Het is een regelmatig opgegeven reden bij een afgevaren stuurhut: de bediening van de hefinstallatie van de overzakbare aluminium overbouw weigerde. In veel gevallen is er zoveel schade, dat de daadwerkelijke oorzaak lastig te achterhalen is. Toch is dat precies waar EOC zich mee bezighoudt, want schade vergoeden is goed maar schade voorkomen is altijd beter.

Lees hier het artikel in pdf-vorm.

Toch raden we je aan: check eens hoe het bij jou zit in de stuurhut! Foto René Quist
Bij iedere schademelding laten we ons daarom niet te snel leiden door de gangbare conclusie dat de schipper waarschijnlijk afgeleid was of het schip te hoog voor het vaargebied. Ook al zit hier een kern van waarheid in, we vragen door en onderzoeken verder.

Omkasting

Zo werd bij een recente stuurhutschade een meer specifieke oorzaak genoemd, namelijk het weigeren van de knopbediening ter plaatse van het dakluik. Daardoor zakte de bovenbouw niet en voor afstoppen was het helaas te laat. Dat eindigde in een hoop verkreukeld aluminium achterop het schip. Bij het onderzoek stelden onze experts vast dat de stroomaansluiting van de bedienknoppen onvoldoende beschermd was voor de omgeving waarin ze waren gemonteerd, namelijk bij de dakluikopening tussen het dak en plafond van de stuurhut. Door condens treedt oxidatie op in de drukknop en de aansluitingen, waardoor kortsluiting ontstaat. Een simpele oorzaak, maar met grote gevolgen als de bediening weigert.

We hebben navraag gedaan en er zijn gelukkig een hoop schepen waarbij alle knoppen en aansluitingen netjes gemonteerd en opgesloten zijn in een waterbestendige omkasting. Toch raden we je aan: check eens hoe het bij jou zit in de stuurhut!

Reageren? info@eoc.nl

Deze column wordt u aangeboden door EOC.

Jozien van der Waal, hoofd Schadeafdeling bij EOC

Lees hier alle columns van scheepsverzekeraar EOC.