Schaalmodel

ABB ontwikkelt walvisstaartaandrijving voor zeevaart

De walvisstaart-aandrijving is terug in een nieuwe vorm. Het Zweeds-Zwitserse Asea Brown Boveri (ABB) heeft een computergestuurde voortstuwingstechniek ontwikkeld waarbij de verticaal geplaatste vinnen de beweging van een walvisstaart nauwkeurig nadoen. Het Dynafin gedoopte systeem is ontwikkeld voor zeeschepen, maar biedt ook perspectief voor de binnenvaart.

ABB Walvisstaartaandrijving
Productmanager Janne Pohjalainen van ABB Marine Propulsion. 'Na een ontwikkelingstraject van meer dan 10 jaar klaar om een revolutie te ontketenen in de scheepvaart.' De Dynafin zou een energiebesparing van 15 tot 22% kunnen opleveren en bij uitstek geschikt zijn voor RoRo-schepen, veerboten, passagiersschepen, containerfeeders en andere schepen die snelle verbindingen moeten onderhouden. Een prototype moet in 2025 gereed zijn. Still uit video ABB.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer