webinar

Hoe moet de binnenvaart omgaan met de droogte? – Studio Schuttevaer Special

Voor veel binnenvaartondernemers en schippers betekent het aanhoudende laagwater vooralsnog hogere vrachtprijzen. Toch schuilt er ook gevaar in het laagwater. Wat als de Rijn straks nauwelijks meer bevaarbaar is? Of als droogte jaarlijks terugkomt. Hoe moeten verladers, inlandterminals en bevrachters de komende weken opereren? Vrijdag in Studio Schuttevaer proberen we antwoord te geven op deze vraag. Te gast zijn Leny van Toorenburg van Koninklijke Binnenvaart Nederland Desiré Savelkoul van Covadem, Michel van Dijk van Inland Terminal Veghel. Schrijf u hier  gratis in.

Een lage waterstand in de Waal. De aanhoudende droogte zorgt voor lage waterstanden en watertekorten. ANP REMKO DE WAAL

Lees ook:

De afvoer in de Maas is de laatste dagen erg snel gedaald. Rijkswaterstaat denkt dat dat komt doordat in België de stand van de stuwen in de Maas is aangepast, aangezien het ook in dat land droog en warm is. De Maas is een regenrivier, die water krijgt uit Frankrijk en België. De rivier voert op dit moment bij Maastricht nog maar 25 kubieke meter water per seconde af, aldus Rijkswaterstaat.

Het ziet er naar uit dat het ook de komende twee weken droog en zonnig weer blijft. Dat bekent voorlopig geen verhoging van de waterstanden op de Rijn. En dat kan desastreuze gevolgen hebben voor de Duitse elektriciteitsproductie, die sinds de stop op Russisch gas vooral steunt op steenkool. Kolen die voor meer dan de helft worden aangevoerd door Nederlandse binnenvaartschepen en die nu minder lading mee kunnen nemen door het lage water.