Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Ministerie: ‘Kritiek op onderzoek biobrandstof ongegrond’

DEN HAAG

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wijst de kritiek op het NEN-onderzoek naar biobrandstoffen van de hand. Het onderzoek naar de effecten van de biobrandstof FAME in binnenvaartmotoren verloopt niet alleen via ‘desk research’ en er zijn wel degelijk schippers bij betrokken.

1 / 1
Ter illustratie. Volgens staatssecretaris Van Weyenberg verloopt het onderzoek naar FAME wel op de juiste manier. (Foto Ermell/Wikimedia)

Ter illustratie. Volgens staatssecretaris Van Weyenberg verloopt het onderzoek naar FAME wel op de juiste manier. (Foto Ermell/Wikimedia)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Robin van den Bovenkamp)

Reacties (4)
  • J.Teunisse

    D66. Een Ambtenaren en Leraren partij. Wereld vreemd, anti democratisch. ( Ollongren). Niet bekend om zijn affiniteit met bedrijfsleven.

  • Ericvd

    @David, ik heb de enquête zelf niet gezien. Zat er ook een bachelorstudie brandstoffen bij? Daar zou ik toch flink moeite mee hebben om dat in te vullen 🤔

  • David Twigt

    Onder field research wordt tocgh echt iets anders verstaan dan een enquete laten invullen
    en dan is het nog een enquête D voor scheepseigenaren met vragen die lijken te suggereren dat “good housekeeping” wel heel ver gaat. Zie een aantal van de vragen zoals gesteld aan de schippers:
    2. Hoeveel (procentueel) B0 bunkert u dit jaar t.o.v. biodiesel (B7) of HVO-diesel? En afgelopen winter?
    3. Welke kwaliteit wordt er door u aan uw leveranciers van de diesel gevraagd of aan u geleverd volgens de afleverbon/factuur? Geef aan welke allemaal gelden als u meerdere leveranciers gebruikt.
    EN 590
    NEN-EN 590
    VOS specificatie
    maximum FAME gehalte
    CP (cloud point)
    CFBT (cold filter blocking tendency)
    gehaltes aan monoglyceriden, glycerol of sterolglycosiden
    geen specifieke eisen
    Andere
    4. Indien u op de vorige vraag CP of CFBT heeft geantwoord geef dan a.u.b. het niveau (voor CP) of de temperatuur (voor CFBT) aan
    5. Hoe toont de leverancier de eerder aangegeven eigenschappen aan (meerdere antwoorden mogelijk)?
    testcertificaat van een onafhankelijk lab
    eigen testcertificaat
    productcertificaat
    we testen het zelf nog
    niet, inkoopcontract volstaat
    6. Als u zelf test/laat testen welke eigenschappen test u dan?
    7. Hanteert u bepaalde onderhouds- en gebruiksinstructies voor uw schip/schepen t.a.v bunkering?
    schoonmaak tanks voor inname
    waterbeheer op het schip
    ventilatie van de tank
    bunker tank onderhoud
    temperatuurcontrole op bunkertanks
    product-doorloop / minimale tankinhoud
    transportleidingen en – slangen en connectoren
    filtergebruik
    filtergebruiksduur
    corrosievoorkoming in de tanks
    additieven
    bemonstering van de geleverde diesel
    8. Welke instructies heeft u aangepast nadat u biodiesel ging gebruiken?
    9. Welke aanpassingen qua werkzaamheden heeft u gedaan nadat u biodiesel ging gebruiken?
    10. Wordt uw diesel gecontroleerd en zo ja, door wie?
    uzelf of een lab van uw organisatie
    extern laboratorium
    inspectie of keuringsdienst
    wordt niet gecontroleerd
    11. Welke inspectie of keuringsdienst?
    12. Waar wordt dan (volgens u) op gecontroleerd?
    kleur
    microbiologische zaken zoals algengroei of microbiologisch beïnvloede corrosie (MIC)
    uiterlijk (vlokvorming, bezinksel, etc.)
    gehalte aan biologische component
    duurzaamheid van de biologische component
    volledige brandstofkwaliteit
    Andere
    13. Welke controle stappen zou u theoretisch kunnen uitvoeren bovenop dat wat u nu al doet voor producten bij u in de scheepstank?
    Kleur
    microbiologische zaken zoals algengroei of microbiologisch beïnvloede corrosie (MIC)
    uiterlijk (vlokvorming, bezinksel, etc.)
    watergehalte
    koude-eigenschappen van de (bio)diesel
    algehele brandstofkwaliteit
    14. Welke van de eerdergenoemde controles zouden volgens u brandstofproblemen kunnen voorkomen (ongeacht of u ze wel of niet kan uitvoeren of uitbesteden)?
    15. Welke aanvullende inkoop- of kwaliteitseis zou volgens u effect hebben t.a.v. de dieselspecificatie EN 590 of de diesel i.h.a. zodat problemen in de binnenvaart voorkomen worden?
    16. Welke aanvullende inkoop- of kwaliteitseis zou volgens u effect hebben t.a.v. de VOS ULS 2020vs2 specificatie?
    17. In ons onderzoek kijken we naar de oorzaken voor de gemelde problemen met het bijmengen van biodiesel in de binnenvaart. Hoe kijkt u hier tegenaan?
    18. Welke kwaliteitscontroles kunnen geïntroduceerd worden of zijn reeds door de brandstofketen geïntroduceerd om kwaliteitsrisico’s te verminderen?

    Wij hadden toch niet de indruk dat de indieners van de moties dit voor ogen hadden bij de vraag om een onderzoek naar de (gevolgen van) diverse biobrandstoffen

  • Ericvd

    Zoals ik het begreep is het aantal meldingen flink gedaald op het meldpunt, omdat er problemen waren met de kwaliteit van FAME. De bunkerleveranciers zijn weer B0 gaan leveren. Meerdere experts uit de sector bevestigen de problemen en pleiten voor een borging van kwaliteit. Maar meneer de staatssecretaris doet de D66 naam eer aan, luisteren naar de mensen uit de sector is natuurlijk een no-go. Doorpushen en drammen, dat is wat ik zie. Ongeacht de gevolgen, ik vind het een blamage. Onze Nederlandse bunkerleveranciers worden ook nog eens de nek omgedraaid omdat België en Duitsland hier niet aan mee gaan doen. Ik ga wel in het buitenland bunkeren, kunnen we hier in Nederland in ieder geval op papier de wereld redden. Gaat lekker zo met je 1 Europa.. De NEN zou misschien de kwaliteitseisen van FAME nog eens onder de loep kunnen nemen na volgend jaar, als er weer data beschikbaar komt van dat het fout gaan..

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook