Rechtbank: Ever Given blijft aan de ketting liggen

Het containerschip Ever Given dat van 23 tot 29 maart het Suez Kanaal blokkeerde blijft voorlopig in Egypte. Dat heeft een rechtbank in Ismaila op 4 mei bepaald.

De Ever Given wordt in de Bittermeren vastgehouden door de Suez Canal Authority (SCA). (Foto Wikipedia)
De Ever Given wordt in de Bittermeren vastgehouden door de Suez Canal Authority (SCA). (Foto Wikipedia)

Lees ook:

Verzekeraars noemen schadeclaim Ever Given schandalig

Bemanning Ever Given vreest gijzeling door Suez-autoriteiten

Het schip wordt in de Bittermeren vastgehouden door de Suez Canal Authority (SCA) dat van de eigenaar van het schip, het Japanse Shoei Kisen US$916 claimt voor geleden schade en de bergingskosten. Verzekeraar UK Club vindt die claim absurd hoog maar onderhandelingen tussen de verzekeraar en SCA liepen in de afgelopen weken spaak.

UK Club had een naar eigen zeggen ‘genereus bod’ gedaan dat door SCA werd afgewezen. Over de hoogte van het bedrag worden geen mededelingen gedaan. In de wandelgangen wordt een bedrag van 300 à 350 miljoen dollar genoemd. Daarop spande UK Club de rechtszaak aan.

Na bestudering van de uitspraak zal de verzekeraar nieuwe stappen aankondigen. In de claim van de SCA zijn 300 miljoen dollar voor de bergingskosten en nog eens 300 miljoen voor ‘reputatieschade’ opgenomen. Deze beide posten worden zwaar aangevochten.

Shoei Kisen

De bergingskosten zouden enkele tientallen miljoenen bedragen. De Egyptische staatscourant Al Ahram liet gisteren een aantal Egyptische experts aan het woord die stellen dat de SCA in haar recht staat. Volgens hen hebben Shoei Kisen en de verzekeraar niet voldoende goede wil getoond voor een oplossing van de impasse.

Ze voeren aan dat de oever van het kanaal een forse reparatie moet ondergaan en dat schepen die ‘in de file’ lagen schadeclaims bij de SCA kunnen deponeren omdat ze moesten omvaren. Dat omvaren via Kaap de Goede Hoop zou US$ 1 miljoen kosten. Omgerekend per container gaat het bij een schip met 15.000 TEU aan boord om 67 dollar gaan. Afhankelijk van de inhoud van een container zou een aan de consument doorberekende prijsverhoging in veel gevallen een centenkwestie zijn.

Over de ‘gijzeling’ van de bemanning van de Ever Given stelt SCA inmiddels dat het, op de kapitein na, iedereen vrij staat het schip en Egypte te verlaten.

Rechtbank: Ever Given blijft aan de ketting liggen | Schuttevaer.nl

Rechtbank: Ever Given blijft aan de ketting liggen

Het containerschip Ever Given dat van 23 tot 29 maart het Suez Kanaal blokkeerde blijft voorlopig in Egypte. Dat heeft een rechtbank in Ismaila op 4 mei bepaald.

De Ever Given wordt in de Bittermeren vastgehouden door de Suez Canal Authority (SCA). (Foto Wikipedia)
De Ever Given wordt in de Bittermeren vastgehouden door de Suez Canal Authority (SCA). (Foto Wikipedia)

Lees ook:

Verzekeraars noemen schadeclaim Ever Given schandalig

Bemanning Ever Given vreest gijzeling door Suez-autoriteiten

Het schip wordt in de Bittermeren vastgehouden door de Suez Canal Authority (SCA) dat van de eigenaar van het schip, het Japanse Shoei Kisen US$916 claimt voor geleden schade en de bergingskosten. Verzekeraar UK Club vindt die claim absurd hoog maar onderhandelingen tussen de verzekeraar en SCA liepen in de afgelopen weken spaak.

UK Club had een naar eigen zeggen ‘genereus bod’ gedaan dat door SCA werd afgewezen. Over de hoogte van het bedrag worden geen mededelingen gedaan. In de wandelgangen wordt een bedrag van 300 à 350 miljoen dollar genoemd. Daarop spande UK Club de rechtszaak aan.

Na bestudering van de uitspraak zal de verzekeraar nieuwe stappen aankondigen. In de claim van de SCA zijn 300 miljoen dollar voor de bergingskosten en nog eens 300 miljoen voor ‘reputatieschade’ opgenomen. Deze beide posten worden zwaar aangevochten.

Shoei Kisen

De bergingskosten zouden enkele tientallen miljoenen bedragen. De Egyptische staatscourant Al Ahram liet gisteren een aantal Egyptische experts aan het woord die stellen dat de SCA in haar recht staat. Volgens hen hebben Shoei Kisen en de verzekeraar niet voldoende goede wil getoond voor een oplossing van de impasse.

Ze voeren aan dat de oever van het kanaal een forse reparatie moet ondergaan en dat schepen die ‘in de file’ lagen schadeclaims bij de SCA kunnen deponeren omdat ze moesten omvaren. Dat omvaren via Kaap de Goede Hoop zou US$ 1 miljoen kosten. Omgerekend per container gaat het bij een schip met 15.000 TEU aan boord om 67 dollar gaan. Afhankelijk van de inhoud van een container zou een aan de consument doorberekende prijsverhoging in veel gevallen een centenkwestie zijn.

Over de ‘gijzeling’ van de bemanning van de Ever Given stelt SCA inmiddels dat het, op de kapitein na, iedereen vrij staat het schip en Egypte te verlaten.