Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Genoeg handvatten voor schippers om energietransitie te overleven

ROTTERDAM

De maritieme maakindustrie maakt het binnenvaartschippers makkelijker om de energietransitie te overleven. Tijdens het online event Maritime Platform kwam een reeks aan bedrijven vertellen welke innovaties zij te bieden hebben om de energietransitie zo goedkoop en makkelijk mogelijk te maken.

1 / 3
Klimaatvriendelijker dan binnenvaart wordt het nu al niet, maar het moet en kan nog veel schoner. (Archieffoto Schuttevaer)

Klimaatvriendelijker dan binnenvaart wordt het nu al niet, maar het moet en kan nog veel schoner. (Archieffoto Schuttevaer)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • Henri.Derksen

    Wat velen (nog) niet weten is dat ook de CvO-plichtige grote pleziervaart van 20 meter en langer of 100 m3 en meer, zoals aken, tjalken, klippers, steilstevens e.d. vanaf 07-10-2018 eveneens aan de NRMM Stage V motoren eisen moet voldoen. En deze categorie schepen heeft geen teruggave van BTW, of investeringsaftrek, of welke andere subsidie dan ook. M.a.w. als de beroepsvaart de vergroening al niet eens kan betalen, dan kan de grote pleziervaart dat al helemaal niet. Daarbij is de disproportionaliteit ook nog eens aanzienlijk groter gezien het veel geringere aantal van meestel minder dan 200 vaaruren per jaar. De zeer minimale milieuwinst daarvan staat dus totaal niet in verhouding tot de zeer hoge kosten. Vele mooie schepen belanden hiermee in de hoogovens en het karakteristieke van historische langzaamlopende motoren gaat daarmee ook verloren. Een keer je koelwater vergeten af te tappen, en je mag er een NRMM Stage V in gaan zetten, i.p.v. een identieke ruilmotor. Wij gaan als LVBHB proberen hier een schappelijk oplossing voor zien te vinden.

  • g.vlies

    En wie gaat dit allemaal betalen? Iedereen in dit artikel verdiend er aan, en is dus enthausiast. De binnenvaart ondernemer is degene die het moet betalen en er niets aan verdiend. Grote woorden over Green Deal en subsidies, maar ik zie nog steeds geen cent voor de binnenvaartondernemer zelf.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook