OPEN BRIEF: ‘Ik was de loods op de Kyoto Express’

Rivierloods Geert De Vriese was vrijdag 22 april aan boord van de Kyoto Express, die met haar hoge golfslag de matroos van het dek van het container-binnenvaartschip Alcedo spoelde. In een open brief op Schuttevaer.nl doet hij niets af aan de ernst van het incident: ‘Ik ben vragende partij voor een ernstig onderzoek naar dit incident en als blijkt dat ik een inschattingsfout heb gemaakt ben ik bereid daar de verantwoordelijkheid voor te dragen.’ De Vriese noemt het onaanvaardbaar dat er een mensenleven in gevaar was en stelt in zijn open brief een aantal mogelijke oplossingen voor. ‘Geef ons informatie en geef ons de kans om hoffelijk te varen. En laat ons in godsnaam hopen dat er geen fataal incident komt.’

Door Geert De Vriese, rivierloods

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Ik denk dat deze loods een van de weinig loodsen is die zich hier oprecht over uitlaat,wat niet weg neemt dat de meeste loodsen lak hebben aan de binnenvaart.En moesten de loodsen eens minder neerbuigend doen over de binnenvaart over de marifoon dan zou dat de samenwerking al wat bevorderen, maar hun pretentie en arrogantie wordt hun met de pollepel in geven op de hogere zeevaartschool van Antwerpen.

    Geplaatst door: manuel op
  • Ik sluit me volledig bij Peters reactie van 28-04-2011 om 11:11 aan.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • dit is goed een loods die zijn verantwoordelijkheid neemt .maar er zijn weinig loodsen die zo zijn
    in het verleden zat ik veel op de westerschelde met een duwboot .ik voer altijd met gesloten bakken met zo ie zo een meter uitwatering + denneboom maar ze presteerde het nog om de golven tot aan de luiken te krijgen en daar door ook al een paar keer lading schade gehad.en als je dan het zeeschip op roep en je vraagt of ze is naar mijn moesten kijken .werd je meestal afgewimpeld met och schippertje het ging toch goed .en als je in de meeste gevallen de loods van te voren doet oproepen dan moest ik me niet zo aanstellen ,of werd er ook gezegd dan moet je hier maar niet meer komen.zo zijn ze niet allemaal maar de meeste loodsen zijn zeer arrogant naar de binnenvaart toe ik hoop dat alle loodsen het voorbeeld nemen aan deze collega die zijn verantwoordelijkheid neemt .en een feit is dat we zelf ook verantwoordelijk moeten blijven nemen .dat als we op de westerschelde varen dat dat op een zo veilig mogelijke manier gebeurd .daarom zou ik graag zien dat elke loods eens een keer met een binnenschip mee moet varen en de gevaren van uit ons oogpunt kunnen aan schouwen .en niet alleen op grote binnen schepen maar ook op de kleine beroepsvaart

    Geplaatst door: fred meurs op
  • Een prima reactie van deze loods. Inderdaad is een snelheidslimiet zeker geen garantie. In het geval van de ‘bijna ondergang van de Franto’ was waarschijnlijk een groot deel van het proleem het feit dat de bulbsteven van het zeeschip niet onder water zat. Ook merken wij dat sommige schepen met grote snelheid nauwelijks golfslag veroorzaken, kortom…snelheid op zich is niet het probleem. Het gaat vaak om een samenloop van omstandigheden. Bij de Franto liep een zeeschip een ander op. Maar ook de post lette niet goed op want zelfs op de radarbeelden is de extreem hoge golf die getrokken wordt goed te zien. Kortom…het wordt inderdaad eens tijd dit probleem open en eerlijk te bespreken om te kijken wat we hieraan kunnen doen. Wij (de ASV) hebben al jaren geleden geopperd bij bepaalde boeien golfhoogte te meten. Dat systeem schijnt te bestaan. Een simpel waarschuwingssysteem waar de post een rol in zou kunnen spelen zou misschien kunnen helpen. Maar er zijn vast meerdere ideeen en voorstellen te bedenken. In ieder geval…gezien het feit dat de Westerschelde almaar uitgediept schijnt te moeten worden en er almaar grotere zeeschepen komen varen zullen we dit probleem toch eindelijk eens serieus moeten nemen. Als iedereen zich zo opstelt als deze loods moet dat toch kunnen!

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Bedankt Geert voor je brief! Wat mij opvalt is dat zeeschepen zo efficient ontworpen zijn dat ze volbeladen vaak minder golfslag veroorzaken als halfbeladen of in ballast.Vooral als de bulbsteven niet geheel onder water is,de bulbsteven geeft dan de meeste golfslag! gr. Wim Peggeman

    Geplaatst door: Wim Peggeman op
  • Complimenten voor de berichtgeving van de Loods.

    Laten we echter als binnenvaart niet vergeten onze verantwoording te nemen. Ik vaar al jaren op de Westerschelde en heb nog nooit problemen gehad door golfslag van de zeevaart. Wat niet inhoud dat wij geen water aan boord krijgen soms zelfs meer dan we zouden willen. We bevinden ons echter wel op een zeevaarwater. Als ik op de Waal achter een zesbaksduwstelvaar is het ook niet prettig en ben ik er niet zo op golfslag voorbereid als op ruime vaarwaters. Waar ik mij wel ernstig zorgen om maak is, dat het gangboord onder de vaart als wekplek word gebruikt en dit dikwijls zonder railing. Mensen laat uw personeel niet in die gangboorden werken onder de vaart! Ook niet met een zwemvest.

    Geplaatst door: peter op
  • zie hier een loods met verantwoordelijkheidszin en dat siert deze man.En niet zoals het veelal gebeurd de paraplu opentrekken en het afschuiven op de kapitein/rederij of andere redenen verzinnen.

    Geplaatst door: eric2 op
  • een nadeel van het varen door het schaar van waarde en ook door het middel gat van uit vlissingen is dat je drie het hoofdvaarwater moet kruisen wat volgens mij de veilig heid ook niet tengoedekomt zekerniet in de mist of in het donker.een goede interactie tussen alle vaarweggebruikers ,posten kan veel ongemak voorkomen

    Geplaatst door: m de graaf op
  • Zeer correcte reactie van deze loods. Meestal worden ”klachten” over snelheid en golfslag afgedaan met: ” Ik vaar deadslow”” Wat in sommige gevallen wel een mijltje of 10 inhoudt.Hij heeft gelijk: Er wordt al vele jaren over gediscussieerd en weinig mee gedaan. Misschien dat door de openhartige reactie van deze loods er nu wel eens eerlijk over gesproken gaat worden

    Geplaatst door: Eric op
  • Mooie en eerlijke brief van de loods. Laten we inderdaad met elkaar in gesprek blijven en samen, binnenvaart, RWS en Loodsdienst naar een oplossing komen. Nu is het goed afgelopen, hoe gaat het de volgende keer?

    Geplaatst door: mike op
  • chappeau dat deze loods het probleem bevestigd. hopelijk zien de overheden dit ook in en zorgen ze voor de zogenaamde fietspaden. zo kunnen ze bijvoorbeeld de schaar van waarde in orde maken voor de beroepsvaart in plaats van deze te sluiten. als er op deze wijze aparte vaarwaters kunnen gecreeerd worden dan zal zowel de binnenvaart als de zeevaart dankbaar zijn voor de extra veiligheid die zo gemaakt word. het is een win win situatie.

    Geplaatst door: Pols Michel op

Reageer

OPEN BRIEF: ‘Ik was de loods op de Kyoto Express’ | Schuttevaer.nl

OPEN BRIEF: ‘Ik was de loods op de Kyoto Express’

Rivierloods Geert De Vriese was vrijdag 22 april aan boord van de Kyoto Express, die met haar hoge golfslag de matroos van het dek van het container-binnenvaartschip Alcedo spoelde. In een open brief op Schuttevaer.nl doet hij niets af aan de ernst van het incident: ‘Ik ben vragende partij voor een ernstig onderzoek naar dit incident en als blijkt dat ik een inschattingsfout heb gemaakt ben ik bereid daar de verantwoordelijkheid voor te dragen.’ De Vriese noemt het onaanvaardbaar dat er een mensenleven in gevaar was en stelt in zijn open brief een aantal mogelijke oplossingen voor. ‘Geef ons informatie en geef ons de kans om hoffelijk te varen. En laat ons in godsnaam hopen dat er geen fataal incident komt.’

Door Geert De Vriese, rivierloods

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Ik denk dat deze loods een van de weinig loodsen is die zich hier oprecht over uitlaat,wat niet weg neemt dat de meeste loodsen lak hebben aan de binnenvaart.En moesten de loodsen eens minder neerbuigend doen over de binnenvaart over de marifoon dan zou dat de samenwerking al wat bevorderen, maar hun pretentie en arrogantie wordt hun met de pollepel in geven op de hogere zeevaartschool van Antwerpen.

    Geplaatst door: manuel op
  • Ik sluit me volledig bij Peters reactie van 28-04-2011 om 11:11 aan.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • dit is goed een loods die zijn verantwoordelijkheid neemt .maar er zijn weinig loodsen die zo zijn
    in het verleden zat ik veel op de westerschelde met een duwboot .ik voer altijd met gesloten bakken met zo ie zo een meter uitwatering + denneboom maar ze presteerde het nog om de golven tot aan de luiken te krijgen en daar door ook al een paar keer lading schade gehad.en als je dan het zeeschip op roep en je vraagt of ze is naar mijn moesten kijken .werd je meestal afgewimpeld met och schippertje het ging toch goed .en als je in de meeste gevallen de loods van te voren doet oproepen dan moest ik me niet zo aanstellen ,of werd er ook gezegd dan moet je hier maar niet meer komen.zo zijn ze niet allemaal maar de meeste loodsen zijn zeer arrogant naar de binnenvaart toe ik hoop dat alle loodsen het voorbeeld nemen aan deze collega die zijn verantwoordelijkheid neemt .en een feit is dat we zelf ook verantwoordelijk moeten blijven nemen .dat als we op de westerschelde varen dat dat op een zo veilig mogelijke manier gebeurd .daarom zou ik graag zien dat elke loods eens een keer met een binnenschip mee moet varen en de gevaren van uit ons oogpunt kunnen aan schouwen .en niet alleen op grote binnen schepen maar ook op de kleine beroepsvaart

    Geplaatst door: fred meurs op
  • Een prima reactie van deze loods. Inderdaad is een snelheidslimiet zeker geen garantie. In het geval van de ‘bijna ondergang van de Franto’ was waarschijnlijk een groot deel van het proleem het feit dat de bulbsteven van het zeeschip niet onder water zat. Ook merken wij dat sommige schepen met grote snelheid nauwelijks golfslag veroorzaken, kortom…snelheid op zich is niet het probleem. Het gaat vaak om een samenloop van omstandigheden. Bij de Franto liep een zeeschip een ander op. Maar ook de post lette niet goed op want zelfs op de radarbeelden is de extreem hoge golf die getrokken wordt goed te zien. Kortom…het wordt inderdaad eens tijd dit probleem open en eerlijk te bespreken om te kijken wat we hieraan kunnen doen. Wij (de ASV) hebben al jaren geleden geopperd bij bepaalde boeien golfhoogte te meten. Dat systeem schijnt te bestaan. Een simpel waarschuwingssysteem waar de post een rol in zou kunnen spelen zou misschien kunnen helpen. Maar er zijn vast meerdere ideeen en voorstellen te bedenken. In ieder geval…gezien het feit dat de Westerschelde almaar uitgediept schijnt te moeten worden en er almaar grotere zeeschepen komen varen zullen we dit probleem toch eindelijk eens serieus moeten nemen. Als iedereen zich zo opstelt als deze loods moet dat toch kunnen!

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Bedankt Geert voor je brief! Wat mij opvalt is dat zeeschepen zo efficient ontworpen zijn dat ze volbeladen vaak minder golfslag veroorzaken als halfbeladen of in ballast.Vooral als de bulbsteven niet geheel onder water is,de bulbsteven geeft dan de meeste golfslag! gr. Wim Peggeman

    Geplaatst door: Wim Peggeman op
  • Complimenten voor de berichtgeving van de Loods.

    Laten we echter als binnenvaart niet vergeten onze verantwoording te nemen. Ik vaar al jaren op de Westerschelde en heb nog nooit problemen gehad door golfslag van de zeevaart. Wat niet inhoud dat wij geen water aan boord krijgen soms zelfs meer dan we zouden willen. We bevinden ons echter wel op een zeevaarwater. Als ik op de Waal achter een zesbaksduwstelvaar is het ook niet prettig en ben ik er niet zo op golfslag voorbereid als op ruime vaarwaters. Waar ik mij wel ernstig zorgen om maak is, dat het gangboord onder de vaart als wekplek word gebruikt en dit dikwijls zonder railing. Mensen laat uw personeel niet in die gangboorden werken onder de vaart! Ook niet met een zwemvest.

    Geplaatst door: peter op
  • zie hier een loods met verantwoordelijkheidszin en dat siert deze man.En niet zoals het veelal gebeurd de paraplu opentrekken en het afschuiven op de kapitein/rederij of andere redenen verzinnen.

    Geplaatst door: eric2 op
  • een nadeel van het varen door het schaar van waarde en ook door het middel gat van uit vlissingen is dat je drie het hoofdvaarwater moet kruisen wat volgens mij de veilig heid ook niet tengoedekomt zekerniet in de mist of in het donker.een goede interactie tussen alle vaarweggebruikers ,posten kan veel ongemak voorkomen

    Geplaatst door: m de graaf op
  • Zeer correcte reactie van deze loods. Meestal worden ”klachten” over snelheid en golfslag afgedaan met: ” Ik vaar deadslow”” Wat in sommige gevallen wel een mijltje of 10 inhoudt.Hij heeft gelijk: Er wordt al vele jaren over gediscussieerd en weinig mee gedaan. Misschien dat door de openhartige reactie van deze loods er nu wel eens eerlijk over gesproken gaat worden

    Geplaatst door: Eric op
  • Mooie en eerlijke brief van de loods. Laten we inderdaad met elkaar in gesprek blijven en samen, binnenvaart, RWS en Loodsdienst naar een oplossing komen. Nu is het goed afgelopen, hoe gaat het de volgende keer?

    Geplaatst door: mike op
  • chappeau dat deze loods het probleem bevestigd. hopelijk zien de overheden dit ook in en zorgen ze voor de zogenaamde fietspaden. zo kunnen ze bijvoorbeeld de schaar van waarde in orde maken voor de beroepsvaart in plaats van deze te sluiten. als er op deze wijze aparte vaarwaters kunnen gecreeerd worden dan zal zowel de binnenvaart als de zeevaart dankbaar zijn voor de extra veiligheid die zo gemaakt word. het is een win win situatie.

    Geplaatst door: Pols Michel op

Reageer