Nederlandse alleenvaarder moet zijn schip laten keuren in België

Nederlandse alleenvaarders mogen dit niet zonder meer in België. Daar zijn de regels wel naar Nederlands aangepast, maar het in Nederland benodigde Certificaat van Onderzoek (CvO) is niet geldig in België. Dit bleek toen de Nederlandse alleenvarende schipper Bier van de spits Delta 19 oktober in Evergem op de Scheepvaartpolitie stuitte en een proces-verbaal kreeg.

De Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart(VBR)trok zich het lot van collega Bier aan en deed navraag bij verschillende diensten. Het bleek namelijk dat de schipper wel beschikte over een Nederlandse ‘Verklaring inzake de minimumbemanning’ om in zijn eentje met zijn spits van 340 ton van wal te mogen steken. Dit CvO is evenwel geen communautair (Europees) certificaat, maar wordt nationaal uitgereikt en is dan ook beperkt tot het land dat de toelating heeft afgegeven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nederlandse alleenvaarder moet zijn schip laten keuren in België | Schuttevaer.nl

Nederlandse alleenvaarder moet zijn schip laten keuren in België

Nederlandse alleenvaarders mogen dit niet zonder meer in België. Daar zijn de regels wel naar Nederlands aangepast, maar het in Nederland benodigde Certificaat van Onderzoek (CvO) is niet geldig in België. Dit bleek toen de Nederlandse alleenvarende schipper Bier van de spits Delta 19 oktober in Evergem op de Scheepvaartpolitie stuitte en een proces-verbaal kreeg.

De Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart(VBR)trok zich het lot van collega Bier aan en deed navraag bij verschillende diensten. Het bleek namelijk dat de schipper wel beschikte over een Nederlandse ‘Verklaring inzake de minimumbemanning’ om in zijn eentje met zijn spits van 340 ton van wal te mogen steken. Dit CvO is evenwel geen communautair (Europees) certificaat, maar wordt nationaal uitgereikt en is dan ook beperkt tot het land dat de toelating heeft afgegeven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer