De Europese Commissie heeft 16 en 17 november een hoorzitting georganiseerd over de effecten van de economische crisis op de binnenvaart Onder andere moest de vraag beantwoord worden of er sprake is van een crisis en of dit vervolgens een “ernstige verstoring van de markt” is in de zin van de Europese Richtlijn 96/75. Daarbij speelt ook de vraag of het een zodanige verstoring is dat de binnenvaart die niet zonder passende maatregelen kan overleven. (Een tijdelijke verstoring of crisis kan ook te lang duren.)
Als het antwoord “ja” is en dat oordeel is in principe aan de Europese Commissie, kan het crisismechanisme voor de binnenvaart in werking worden gesteld. In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken, namelijk dat er dan oneindig veel mogelijk is, is in deze richtlijn tamelijk scherp omschreven wat de Commissie kan doen in geval van een “ernstige verstoring van de markt”.
Hieronder volgt een belangrijk artikel uit de genoemde richtlijn en enkele overwegingen uit de verordening 718/1999 (structurele sanering). Leest u ze alstublieft aandachtig door:
Artikel 7 Richtlijn 96/75
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?