Ecokoppelverband zuinig met gasolie en royaal met ruimte

Een nieuw ontwerp voor een koppelverband (177,50 x 11,45 meter), brengt het brandstofverbruik van deze binnenvaartschepen met bijna dertig procent omlaag. Dat stellen Ad Schroot, walkapitein van de Danser Group in Sliedrecht en technisch specialist Bert Duijzer van Concordia Shipyards in Werkendam. Danser en Concordia staan samen aan de basis van het nieuwe concept.

Ecokoppelverband zuinig met gasolie en royaal met ruimte

De berekende brandstofbesparing is gebaseerd op een databank waarin Danser tientallen jaren het brandstofverbruik van zijn schepen nauwkeurig bijhield, inclusief beladingsgraad, vaaromstandigheden en waterstanden. Binnenkort worden modeltesten gedaan bij een onderzoeksinstituut. Daar wordt ook gekeken welk type voortstuwing het beste presteert, een asloze, een contraroterende of een meer conventionele schroef. In principe krijgen de schroeven een diameter van minimaal twee meter, wat bijzonder groot is voor een binnenvaartschip. Er wordt geen gebruik gemaakt van luchtsmering met ultra fijne microbelletjes, omdat die niet werkt bij de relatief lage snelheden in de binnenvaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ecokoppelverband zuinig met gasolie en royaal met ruimte | Schuttevaer.nl

Ecokoppelverband zuinig met gasolie en royaal met ruimte

Een nieuw ontwerp voor een koppelverband (177,50 x 11,45 meter), brengt het brandstofverbruik van deze binnenvaartschepen met bijna dertig procent omlaag. Dat stellen Ad Schroot, walkapitein van de Danser Group in Sliedrecht en technisch specialist Bert Duijzer van Concordia Shipyards in Werkendam. Danser en Concordia staan samen aan de basis van het nieuwe concept.

Ecokoppelverband zuinig met gasolie en royaal met ruimte

De berekende brandstofbesparing is gebaseerd op een databank waarin Danser tientallen jaren het brandstofverbruik van zijn schepen nauwkeurig bijhield, inclusief beladingsgraad, vaaromstandigheden en waterstanden. Binnenkort worden modeltesten gedaan bij een onderzoeksinstituut. Daar wordt ook gekeken welk type voortstuwing het beste presteert, een asloze, een contraroterende of een meer conventionele schroef. In principe krijgen de schroeven een diameter van minimaal twee meter, wat bijzonder groot is voor een binnenvaartschip. Er wordt geen gebruik gemaakt van luchtsmering met ultra fijne microbelletjes, omdat die niet werkt bij de relatief lage snelheden in de binnenvaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer