De Reina was het derde schip in drie weken dat op de rotsen liep en te maken kreeg met ernstige schade. Van Weel wil zijn collega’s daarom waarschuwen voor de veranderde situatie. ‘Het is een heel erg moeilijk verhaal. De Oostenrijkse Wasserstrassenbehörde heeft tussen kmr 1930 en 1950 de betonning gewijzigd. Vanaf kmr 1939 tot het veer van Korneuburg lag vroeger elke kilometer een rode ton aan de rechteroever. Dat was al niet optimaal, maar nu ligt de onderste rode ton 200 meter lager en veel verder bij de kant. Het is nu niet meer mogelijk de gebruikelijke koers te volgen. De rechte lijn die we vroeger langs een liniaal konden varen, kunnen we tegenwoordig niet meer maken. Dan kom je dus op die rotsen terecht. Deze rotsformatie bij kmr. 1939.245 steekt wel, maar tekent niet in het vaarwater. Erg gevaarlijk, want de kribben erboven tekenen wel. Je hebt die rotsen dus zo, zonder het te weten, te pakken.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?