Schepen op de rotsen door nalatigheid

‘Ik vaar nu al ruim 41 jaar, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Vanuit schippersoogpunt is deze manier van markeren volstrekt onvoldoende.’ Aan het woord is schipper Johan van Weel van het ms Reina. Hij voer vorige week ter hoogte van kmr. 1939 op de Donau op de rotsen omdat de Oostenrijkse vaarwegbeheerder had verzuimd een wijziging in de betonning door te geven aan de scheepvaart. De Reina sloeg lek en liep forse waterschade op.

De Reina was het derde schip in drie weken dat op de rotsen liep en te maken kreeg met ernstige schade. Van Weel wil zijn collega’s daarom waarschuwen voor de veranderde situatie. ‘Het is een heel erg moeilijk verhaal. De Oostenrijkse Wasserstrassenbehörde heeft tussen kmr 1930 en 1950 de betonning gewijzigd. Vanaf kmr 1939 tot het veer van Korneuburg lag vroeger elke kilometer een rode ton aan de rechteroever. Dat was al niet optimaal, maar nu ligt de onderste rode ton 200 meter lager en veel verder bij de kant. Het is nu niet meer mogelijk de gebruikelijke koers te volgen. De rechte lijn die we vroeger langs een liniaal konden varen, kunnen we tegenwoordig niet meer maken. Dan kom je dus op die rotsen terecht. Deze rotsformatie bij kmr. 1939.245 steekt wel, maar tekent niet in het vaarwater. Erg gevaarlijk, want de kribben erboven tekenen wel. Je hebt die rotsen dus zo, zonder het te weten, te pakken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schepen op de rotsen door nalatigheid | Schuttevaer.nl

Schepen op de rotsen door nalatigheid

‘Ik vaar nu al ruim 41 jaar, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Vanuit schippersoogpunt is deze manier van markeren volstrekt onvoldoende.’ Aan het woord is schipper Johan van Weel van het ms Reina. Hij voer vorige week ter hoogte van kmr. 1939 op de Donau op de rotsen omdat de Oostenrijkse vaarwegbeheerder had verzuimd een wijziging in de betonning door te geven aan de scheepvaart. De Reina sloeg lek en liep forse waterschade op.

De Reina was het derde schip in drie weken dat op de rotsen liep en te maken kreeg met ernstige schade. Van Weel wil zijn collega’s daarom waarschuwen voor de veranderde situatie. ‘Het is een heel erg moeilijk verhaal. De Oostenrijkse Wasserstrassenbehörde heeft tussen kmr 1930 en 1950 de betonning gewijzigd. Vanaf kmr 1939 tot het veer van Korneuburg lag vroeger elke kilometer een rode ton aan de rechteroever. Dat was al niet optimaal, maar nu ligt de onderste rode ton 200 meter lager en veel verder bij de kant. Het is nu niet meer mogelijk de gebruikelijke koers te volgen. De rechte lijn die we vroeger langs een liniaal konden varen, kunnen we tegenwoordig niet meer maken. Dan kom je dus op die rotsen terecht. Deze rotsformatie bij kmr. 1939.245 steekt wel, maar tekent niet in het vaarwater. Erg gevaarlijk, want de kribben erboven tekenen wel. Je hebt die rotsen dus zo, zonder het te weten, te pakken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer